Hej,
"Man tager vad man haver."
Digitaliseringen av finska historieböcker pågår hela tiden. Arbetet utförs av frivilliga privatpersoner som skannar hemma på fritiden och får ingen lön för mödan. Så vi får lov att vänta med tålamod.
Men: jag tittade på Digitalarkivets mantalslängder från år 1860. Där på Berga glasbruk i Pörtom (tillhörande mantalslängderna i Malax) hittade jag Anders Gillberg. Det står att han är "Elias bror, mor Albertina". 1865 finns Anders inte i Berga längre, men i stället nämns inbäraren Elias Gillberg med mor Albertina. Anders mamma hette alltså Albertina och han hade en (yngre?) bror Elias. Fadern är säkert Johan Adam Gillberg, som var gift med Albertina Regina. På mantalslängden från 1840 fanns där även Adam Gillberg med hustru, men han fanns inte där fem år senare. Han måste ha dött mellan 1840-45.
På
www.familysearch.org hittar jag igen Albertina Regina Gillberg. Hon gifte sig i Vasa med Carl Henrik Rundberg 24.10.1852. Det måste vara hennes andra äktenskap efter att Adam hade dött.
Och Anders blivande hustru ska helt säkert heta Reis, inte Reitz. Det fanns nämligen en glasblåsare i Berga som hette Reis.
Mvh Maria