Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Gillberg  (Read 38608 times)

Fredsex

• Ny
  • *
Re: Gillberg
« Reply #45 on: augusti 18, 2009, 02:41:56 am »

Tack för att du lärde mig.....ja jag borde....men ibland vet man inte var man ska gå. Har provat historieböckerna men från början fick jag inget napp. Men när jag använde dem på ett annat sätt, fick jag samma information som dig. Kanske du borde lära att det inte är så lätt för en novis. Du vet vi är alla nybörjare.
Ingrid Parrish

Fredsex

• Ny
  • *
« Reply #46 on: augusti 18, 2009, 03:14:36 am »

Jag blir nog lite frusterad ibland eftersom historieböckerna i Finland är ganska fattiga på information jämfört med de svenska. :(
Ingrid Parrish

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #47 on: augusti 19, 2009, 08:07:33 pm »

Hej,

"Man tager vad man haver."

Digitaliseringen av finska historieböcker pågår hela tiden. Arbetet utförs av frivilliga privatpersoner som skannar hemma på fritiden och får ingen lön för mödan. Så vi får lov att vänta med tålamod.

Men: jag tittade på Digitalarkivets mantalslängder från år 1860. Där på Berga glasbruk i Pörtom (tillhörande mantalslängderna i Malax) hittade jag Anders Gillberg. Det står att han är "Elias bror, mor Albertina". 1865 finns Anders inte i Berga längre, men i stället nämns inbäraren Elias Gillberg med mor Albertina. Anders mamma hette alltså Albertina och han hade en (yngre?) bror Elias. Fadern är säkert Johan Adam Gillberg, som var gift med Albertina Regina. På mantalslängden från 1840 fanns där även Adam Gillberg med hustru, men han fanns inte där fem år senare. Han måste ha dött mellan 1840-45.

www.familysearch.org hittar jag igen Albertina Regina Gillberg. Hon gifte sig i Vasa med Carl Henrik Rundberg 24.10.1852. Det måste vara hennes andra äktenskap efter att Adam hade dött.

Och Anders blivande hustru ska helt säkert heta Reis, inte Reitz. Det fanns nämligen en glasblåsare i Berga som hette Reis.

Mvh Maria   
« Last Edit: augusti 19, 2009, 09:03:08 pm by Marisme »

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #48 on: augusti 21, 2009, 02:25:34 pm »

Hej,

du kanske får fortsätta att leta på Adam Gillberg i de utmärkta svenska historieböckerna. En sökning på www.familysearch.org gav nämligen följande resultat med namnet Adam Gillberg: gifte sig första gången med Maria Kunigunda Gleisner 30.6.1816 i Venjan, Kopparberg, Sverige. Gifte sig andra gången 12.6.1824 med Regina Pahlberg i Venjan, Kopparberg, Sverige. Det kan vara just den Adam Gillberg som dök upp i Berga, Pörtom första gången 30.6.1829 när hans och Albertina Reginas dotter Maria Chatarina föddes. På tal om Gleisner: i Berga glasbruk i Pörtom fanns en glasblåsare som hette Gleisner. Jag skulle gissa att i Venjan, Kopparberg fanns också ett glasbruk.

Och på Anbytarforum står det ju att Johan Adam Gillberg föddes 15.5.1794. www.aforum.genealogi.se

Mvh Maria   
« Last Edit: augusti 21, 2009, 02:44:22 pm by Marisme »

Fredsex

• Ny
  • *
« Reply #49 on: september 08, 2009, 04:26:35 am »

Hej Marisme

Tackar allra ödmjukaste för din information. Den stämmer bra med den information jag fick om min släktträd i dagarna.
Du sitter inne med en väldig kunskap och jag uppskattar att det finns människor som dig, där ute. Så att vi andra noviser får glädje av det.
Jag hittade dem i Venjan och där var ett glasbruk, precis som du sa. Jag hoppas att jag en dag blir bättre att finna mina anfäder i de finska böckerna. I Sverige är vi tacksamma för att mormonerna i USA har forskat i de svenska kyrkoböckerna. Men som jag kanske sagt tidigare vi betalar en del av det genom Genline så att det kan uppdateras hela tiden.

Grejen är väl den att jag har forskat en väldigt kort tid (sedan sept 08) och har ingen riktigt släktforskarerfarenhet ännu.

Med vänlig hälsning Ingrid
Ingrid Parrish

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #50 on: september 21, 2009, 04:43:17 pm »

Hej igen!

Nu har äntligen Pörtoms  digiterade kyrkoböcker dykt upp på nätet.

*Här finns Anders Richard Gillbergs födelse:
www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pirttikyla/syntyneet-vihityt-kuolleet_1831-1854_uk197/88.htm

Föräldrarna är nu bekräftade: Johan Adam  Gillberg och Albertina Regina.

*Här finns hela familjen i skriftboken:

www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pirttikyla/rippikirja_1834-1841_uk196/160.htm
Den Johan Adolph Gillberg, som också var glasblåsare på Berga glasbruk, var Johan Adams son i första giftet, född 4.3.1817. Det är alltså inte hans bror som man trodde i Anbytarforum.

Fadern Johan Adam Gillberg var född i Sverige 15.5.1794 och han dog i Pörtom, Finland 8.6.1840.

Här är hans död:
www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pirttikyla/syntyneet-vihityt-kuolleet_1831-1854_uk197/106.htm
Dödsorsakerna syns vara: håll, styng, bröstfeber.

*I den senare  skriftboken syns också den yngsta sonen Elias:

www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pirttikyla/rippikirja_1849-1855_uk196-197/160.htm
Modern Albertina Regina var född 9.1.1807. Elias Gillberg föddes 28.10.1843, så han kan inte vara Johan Adam Gillbergs son. Han är troligen Albertinas oäkta son.

Mvh Maria
« Last Edit: september 21, 2009, 05:32:42 pm by Marisme »