Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Gillberg  (Read 37803 times)

Marisme

• Flitig
  • **
Re: Gillberg
« Reply #30 on: juni 16, 2009, 04:39:45 pm »

Hej,

eftersom det här är ett forum och inte ett brevväxlingsspalt så blandar jag mig i ditt och Henriks diskussion.

Maksmo, Maxmo eller på finska, Vöyri-Maksamaa betyder alla samma sak. Det finns inga andra Maxmo eller något liknande i Finland.

Det kan ta tid att få svar från församlingarna. Själv har jag fått svar snabbast inom ett dygn, som längst tog det ett halvt år. Men jag har hört att det är inte ovanligt att det kan ta upp till två år att få svar. Det beror på att olika församlingar har olika resurser att hjälpa släktforskare, de brukar leta efter uppgifterna vid sidan av deras egentliga kansliarbete.

Om Carl var både glasblåsare och skomakare är ju möjligt. Det kan också vara ett missförstånd, man trodde att han var en glasblåsare då han bodde i glasbrukssamhället. Det är möjligt att han jobbade som skomakare där, de var ju som små byar där människor bodde och arbetade. Bruksbyarna hade egna kyrkor, gravgårdar, butiker, sömmerskor, tvätterier osv. Ett bra exempel av ett sådant levande brukssamhälle finns på Nyland, det är Fagervik i Ingå.

Mvh Maria

Fredsex

• Ny
  • *
« Reply #31 on: juni 17, 2009, 02:23:25 am »

TACK för din information Marisme. Jag lämnade frågan till bordet och gjorde några kommentarer samtigt.
Så det var inte direkt riktat till Henrik. Så det var helt OK att du "blandade" dig in. :yes:
Ingrid Parrish

Fredsex

• Ny
  • *
« Reply #32 on: juli 10, 2009, 07:26:39 am »

Äntligen en öppning.  :yes: Hittade Tuuli på anbytarforum. Hon hade gjort ett inlägg för tre år sedan.
Jag skrev ett email till henne. Gissa vad. Hennes morfarsfarfar är min farmorsfarfar. Helt otroligt.
Någon i hennes släkt har släktforskat på familjen Gillberg. Enligt henne var det en professor på
universitet (var?) som forskat på glasblåsare släkter. Urfadern kommer i från Belgien och hans
namn var Jean Gille. Men leden emellan min farmorsfarfar Anders Richard Gillberg (glasblåsare)
född 1939 i Berga, Närpes, vet jag ännu inte något om. Kanske jag kan hitta dem i kyrkoböckerna
i Finland.?
Ingrid Parrish

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
« Reply #33 on: juli 10, 2009, 08:54:07 am »

Hej.
Årtalet för Anders Richard Gillberg torde vara fel, kan ej vara 1939,
MVH
Henrik Mangs

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #34 on: juli 12, 2009, 09:43:20 am »

Hej,

Anders Richard Gillberg måste vara född på Berga glasbruk i Pörtom, inte Närpes. I Pörtom finns ett par, som gifte sig 9.10.1838, nämligen glasmakarlärlingen Johan Adolph Gillberg och glasmakaredottern Agatha Fredrika Winterbäck. De kan vara Anders föräldrar. Det fanns även ett annat par på Berga bruk under samma tid: glasmakaren Johan Adam Gillberg och hustrun Albertina Regina. Tyvärr slutar Pörtom döpta-böckerna på nätet till år 1834, just före Anders födelse, så man kan inte veta säkert vilka som var föräldrarna.   

Mvh Maria
« Last Edit: juli 12, 2009, 09:58:04 am by Marisme »

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
« Reply #35 on: juli 13, 2009, 05:22:51 pm »

Hej.
Rafael Nissfolk gav mej följande tips.

Anders Richard Gillberg som omskrivs i Westside finns omtalad på sidan 35 i boken ; Berga Glas-Bruk av Ulla Launonen, Vasa 1975.   (Gustaf Gillberg omtalas på sidan 41.)
Om du har tid och möjlighet informera damen som i Westside söker uppgifter om släkten Gillberg.
MVH
Henrik Mangs

Fredsex

• Ny
  • *
« Reply #36 on: juli 15, 2009, 07:06:31 am »

Dessa uppgifter fick jag av Tuuli ang Anders Richard
3.11. Gillberg, Anders Richard, glasblåsare, född 01.11.1839, Berga, Närpes.Maka Gillberg, Wilhelmina Elisabeth f.d. Reitz, dotter till en glasblåsare, född 10.12.1835, Inkere (på finska), Pertteli (på finska). Dog 05.01.1899, Utra, Kontiolahti.

Ja, ursäkta skrivfelet. Det ska vara 1839.
Ingrid Parrish

Fredsex

• Ny
  • *
« Reply #37 on: juli 15, 2009, 07:26:45 am »

Ok jag borde kanske ta med hela släkten Gillberg som jag nu har fått veta existerade.
Detta var en underbar öppning...men som sagt jag kan inte hitta Anders Christian
Gillberg i kyrkböckerna i Finland. Har dock inte tittat på Pörtom.
Är det någon annan som söker i Gillbergs släkten? Vet inte vem jag ska skicka denna
information till?

Här kommer resten av informationen jag fick.

3.11. Gillberg, Anders Richard, glasblåsare, född 01.11.1839, Berga, Närpes.Maka Gillberg, Wilhelmina Elisabeth f.d. Reitz, dotter till en glasblåsare, född 10.12.1835, Inkere (på finska), Pertteli (på finska). Dog 05.01.1899, Utra, Kontiolahti. Barn:3.11.1. Gillberg, Ernst Richard, glasblåsare, född 28.02.1866, Yläne.3.11.2. Gillberg, Emil August, glasblåsare, född 22.07.1867, Yläne (min mammas farfar)Maka Gillberg, Alma Lydia f.d. Silander, dotter till en glasblåsare, född 12.08.1879, Urjala.(min mammas farmor)Barnbarn:3.11.2.1. Gillberg, Emil (senare Halla Eemeli), född 12.03.1897, Lempaala. Dog 16.03.1980, Helsingfors. (gift tre gånger, inga barn)3.11.2.2. Gillberg, Adolf, född 07.07.1898, Pitkäranta. Dog 17.03.1970, Helsingfors (tre barn, min morfar)3.11.2.3. Mäkelä, Agnes Lydia f.d. Gillberg, född 13.03.1902, Sverige. Dog ? (två barn, en av dem dött)3.11.2.4. Savolainen, Else Marie f.d. Gillberg, född 16.08.1903, Danmark. Dog ? (ett barn) Barn till Anders Richard och Wilhelmina Elisabeth fortsätter:3.11.3. Gillberg, Oscar Alfred, glasblåsare + sjöman, född 10.02.1869, Yläne. Dog 24.09.1944, Helsingfors.3.11.4. Gillberg, Hilda Wiktoria, född 14.10.1870, Yläne.3.11.5. Gillberg, Knut Aleksander, född 26.04.1873, Berga, Närpes.3.11.6. Gillberg, Carl Frithiof, glasblåsare, född 11.09.1874, Messukylä. (din nära släkting?)Maka Gillberg, Hilda Elisabeth f.d. Lundberg, född 13.10.1876, Maksmo.3.11.6.1. Karlsson, Aldie (eller Aldi) Elisabeth f.d. Gillberg, född 10.07.1897. Make Einar. Barn Stannie, Saima, Suno, Siv, Senny.3.11.7 Gillberg, Elin Aleksandra, född 10.06.1876, Yläne. I vår släktutredning finns det bara ett barn för Carl Frithiof - Aldi - , men mammas tant Agnes hade skrivit ner information på alla de barnen som hon kände till som var 'Kalles' på begäran av min morbror (det här hände länge innan någon hade forskat släkten!). Tant Agnes använde mestadels smeknamn och informationen kan även innehålla andra fel, men skriver den ändå här: 3.11.6.2. Gustafsson, Dolores, född 1898, dog 1950. Barn Siv och Inga-Lill.3.11.6.3. Johansson, Nancy, född 1899. Barn Marit, Maud, Nestor och Gert.3.11.6.4. Gillberg, Semproina, född 1904 (ogift)3.11.6.5. Gillberg, Jean, född 1905. Barn Denis, Leif och Frank.3.11.6.6. Lindvall, Fridsex, född 1907. Barn Bengt Erik.3.11.6.7. Pettersson, Blenda, född 1910. Barn Sievert och Elert.3.11.6.8. Ahlberg, Hilja, född 1912. Make Bertil. Barn Anita och Jan.
Ingrid Parrish

Fredsex

• Ny
  • *
« Reply #38 on: juli 15, 2009, 07:38:18 am »

Jag kollade på Google maps, Berga Pörtom och Berga Närpes verkar vara
inom samma ort.
Ingrid Parrish

Fredsex

• Ny
  • *
« Reply #39 on: juli 15, 2009, 08:15:25 am »

Det verkar troligt att det första paret som du nämnde kan vara Anders föräldrar. Eftersom en barnbarnen
sedemera döptes till Adolf.?
"I Pörtom finns ett par, som gifte sig 9.10.1838, nämligen glasmakarlärlingen Johan Adolph Gillberg och glasmakaredottern Agatha Fredrika Winterbäck."

Du nämnde också ett annat par men du hade inget vigseldatum på dem.

Kan tänka mig att de på den tiden gifte sig året före eller samma år, som de nedkom med ett barn.
Ingrid Parrish

Fredsex

• Ny
  • *
« Reply #40 on: juli 15, 2009, 08:58:38 am »

Damen på Westside är nog jag, kan inte hitta någon annan.
Ingrid Parrish

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #41 on: juli 30, 2009, 04:52:13 pm »

Hej,

det stämmer att Pörtom och Närpes ligger nära varandra. De är ändå två skilda byar med egna kyrkor och församlingar. Du kommer inte att hitta dina Gillbergs från Närpes kyrkoböcker, eftersom de var kyrkobokförda i Pörtom. En släktforskare ska inte mixa med orterna, annars blir det fel.

Det verkar vara nånting fel med uppgiften om Wilhelmina Elisabeth Reitz, som påstås vara född i Inkere, St.Bertils. St.Bertils (som ligger i Egentliga Finland nära staden Salo) digiterade kyrkoböcker kan man läsa på nätet och där finns ingen motsvarande person som skulle vara född 10.12.1835.

Mvh Maria

Fredsex

• Ny
  • *
« Reply #42 on: augusti 13, 2009, 11:00:35 pm »

Tyvärr har jag ingen aning vilken församling de olika orterna tillhör. Kanske jag lär mig så småningom. Inkere och Perttile verkar oxå vara på samma område enligt Google maps. Är Perttile St. Bertils församling???
Just nu är jag bara förvirrad. Men det löser sig säkert så småningom. :confused:
Ingrid Parrish

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #43 on: augusti 14, 2009, 03:44:12 pm »

Hej,

Pertteli är St.Bertils på finska. Inkere är grannby till St.Bertils.

Du borde kanske lära dig att använda HISKI, där de finska kyrkoböckerna finns. Där finns även uppgifter om de olika församlingarna och till vilken församling de olika byarna hörde. HISKI hittar du här: http://hiski.genealogia.fi/hiski Från startsidan kan du välja språket, alternativerna är finska, engelska och svenska. När du har valt språket, fungerar hela programmet på det valda språket.

Mvh Maria

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #44 on: augusti 15, 2009, 11:41:48 am »

Hej,

Pertteli är St.Bertils på finska. Inkere är en by i St.Bertils församling.

Du borde kanske lära dig att använda HISKI, där de finska kyrkoböckerna finns. Där finns även uppgifter om de olika församlingarna och till vilken församling de olika byarna hörde. HISKI hittar du här: http://hiski.genealogia.fi/hiski Från startsidan kan du välja språket, alternativerna är finska, engelska och svenska. När du har valt språket, fungerar hela programmet på det valda språket.

Här är St.Bertils kyrkoböcker digiterade: www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pertteli/pertteli.htm

Här är addressen till Finlands släkthistoriska förening som digiterar finska kyrkoböcker: www.digiarkisto.org/sshy/index_sve.htm

Mvh Maria