Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Anna Hendrikssons Släkt i Vasa ? Malax ? Eller Vörå ?  (Read 3702 times)

Agatha

• Ny
  • *

Kan någon hjälpa mig reda ut vem som är Anna Henrikssons föräldrar och syskon ? Det är en enda röra och
Snart ger jag upp  :( enl.Anna själv var hon född i Sankt Petersburg 1879 3 April men i ämbetsbetyget står det född i Tuulos . Hon föddes som Maria Anna Stina Henriksdotter Nukari , år 1902 byter hon till Henriksson. Hon lever ogift får fem barn med olika fäder , de blir utplacerade på bygden ( Borgå , Pärnå )
Det sägs att hennes familj satte henne på Hospital pga detta men jag vet inte om det stämmer . I hennes kvarlåtenskap har vi hittat fotografier o annat ifrån Ryssland . Bla. På Agafiya Kondratieva , Maria Tarasoff/
Uschanoff ifrån Lovisa , flera fotografier ifrån släkt i Vasa med omnejd .
Hon är min mormorsmor , hennes barn Lennart , Svea , Sylvia , Maini och Maine .
Det har alltid varit något som inte pratades om i vår familj ....

olles

• Ny
  • *
Re: Anna Hendrikssons Släkt i Vasa ? Malax ? Eller Vörå ?
« Reply #1 on: Maj 26, 2016, 05:53:30 pm »

Hej!

Maja Stina är född  1.4.1879 i Hauho,o.ä. Moder är  Eva Caisa Andersdotter Nukari född i Hauho  20.8.1836, vars föräldrar är  rusth Anders Nukari och  Hedda  Johansdotter.

Olles

Agatha

• Ny
  • *
« Reply #2 on: Maj 27, 2016, 10:13:34 am »

Både namn o födelsedatum är olika ifrån den person jag söker så nu hänger jag inte med ...... Hur menar du att det här skulle vara Maria Anna Stina Henriksdotter Nukari född 3.4.1879 ?  ???

Öllegård

• Flitig
  • **
« Reply #3 on: Maj 27, 2016, 11:23:43 am »

Den som hette Maria kallades Maja, så ibland kan det stå Maria och ibland Maja i kyrkböckerna. Samma sak med Katarina - Kajsa och Kristina - Stina.

olles

• Ny
  • *
« Reply #4 on: Maj 27, 2016, 11:38:26 am »

Det skall vara 3.4.1879. Slarvigt,ursäkta...

Olles

Agatha

• Ny
  • *
« Reply #5 on: Maj 27, 2016, 11:50:08 pm »

Tack alla för er hjälp  :) ok, ska ta upp det med släkten , för det betyder ju att Anna har fabricerat sin födelse i Sankt Petersburg i fantasin !? Jag kan bara undra varför ....