Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Väderkvarn på Storbacka, Övermalax.  (Read 2654 times)

storback

• Ny
  • *
Väderkvarn på Storbacka, Övermalax.
« on: februari 12, 2016, 10:16:26 am »

På sidan 56 i boken "Överbyiji i Malax runt 1950" finns en väderkvarn med numrering 29B. Ägare till kvarnen var målaren Johan Erik Hellman som vid sin död 9 dec. 1895 efterlämnade den till sin dotter Maria Charlotta Hellman. Enligt boupptäckningen var kvarnen upptagen till 250 marks värde, en boningsstuga 100 mark, liten boningsstuga 25 mark, uthus tillsammans 200 mark.
Boupptecknare var Erik Åmossa och intygare var J: Petter Sved och Matts Sved.
Ett år innan Johan Erik avlider konverterade han och dottern till Baptistförsamlingen Åmossa i Petalax och därmed finns inget mer angivet om dem i kyrkböckerna.

Johan Erik var änkling när han avled och dottern var då 40 år. Hon gifte sig 1883 med Johan Michelsson Strandberg från Solf och de fick 3 döttrar och redan 1887 lämnade han Finland och åkte till Amerika. Han dödförklarades senare.
Vad som hände med kvarlåtenskapen och då speciellt med väderkvarnen samt hur det gick för Maria Charlotta skulle jag bra gärna vilja veta. I mantalslängden för år 1900 hittar jag henne men inte längden för 1905. Döttrarna däremot finns med i kyrkböckerna även senare, äldsta dottern var min farmor Hilda Maria Strandberg.

Vid nummer 29 finns angivet Enkos Fii å Maalari. Vem var dessa?

Med vänlig och hoppfull hälsning Viking Storback.