Westside Indexsida
Gamla Westside
Old Westside
November 24, 2017, 04:33:29 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Kyrkliga titlar - korrekta svenska formerna?  (Read 6128 times)
Öllegård
Flitig
**

« on: January 06, 2016, 06:39:04 PM »

Ofta kan jag inte läsa vad det står i kyrkoböckerna. Kollar jag i Hiski så står bara den finska formen. kirkkoherra kan jag fatta betyder kyrkoherde (och inte "kyrkoherre"). Men de andra?

armovuodensaarnaaja
- google översätt säger  "Den nåd predikanten" = "nådepredikant"? Nja, google litar jag inte på här
apulainen ("assistent" säger google översätt)
kappalaisen apulainen (kapellanassistent?)
välisaarnaaja
virkavuodensaarnaaja
Carp
Ny
*

· NULLUM · EST · DUBIUM ·

« Reply #1 on: January 07, 2016, 10:35:33 PM »

Det märkliga "armovuodensaarnaaja" vet jag faktiskt vad det är. När en tjänsteman dog, fick änkan fortfarande den avlidne mannens lön i ett år, detta kallades då "nådår". När en pastor/präst dog, tog en annan predikant över den avlidne pastorns uppgift under detta nådår. Titeln är följaktligen nådårspredikant. "Virkavuodensaarnaaja" är i praktiken samma titel, endast skriven i annan form. Ordagrant är översättningen 'tjänsteårspredikant', men bägge syftar på samma kutym. Nådårspredikanten fick sin lön av den avlidne prästens änka, medan kyrkoherden/pastorn/kaplan med titeln "välisaarnaaja" fick sin lön av församlingen/kyrkan, dock med änkesatsen avskriven. Egentligen är det alltså en skatteteknisk titel.

·   N U L L U M   ·   E S T   ·   D U B I U M   ·
Öllegård
Flitig
**

« Reply #2 on: January 11, 2016, 01:36:06 AM »

Tack för svaret.

Det verkar som om alla tre (armovuodensaarnaaja, virkavuodensaarnaaja och välisaarnaaja) skulle kunna översättas som "nådårspredikant"
Pages: [1]
  Print  

Jump to: