Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Hur tolkar ni detta personliga meddelande i kyrkoboken?  (Read 7752 times)

Öllegård

• Flitig
  • **
Hur tolkar ni detta personliga meddelande i kyrkoboken?
« on: Januari 01, 2016, 03:57:44 pm »

Det förekommer ju ofta tomma sidor i kyrkoböckerna. Om det inte står "tyhjä" så vet man ju inte så man klickar sig in på dem. Och då kommer något oväntat.

Hur ska detta i Replots kommunionsbok 1861-1869, bild 268 tolkas:
”Min och de minas fattigdom och nödställda belägenhet står här som ett monument öfver kontraktsprosten Ehrström, - dock förgängligt såsom herr kontraktsprosten själv."

Texten är tydlig nog även om den verkar svagare än vanligt (skriven med blyerts?). Men vad menar han? Är detta en kritik mot denne Ehrström för att vara för snål? Gentemot de fattiga el mot skrivaren själv och hans familj?

Tyckte först det stod "E.J. Roos" som underskrift men hittade ingen med det namnet så det står säkert "C.J. Roos." Då hittar jag Carl Johan Roos som tydligen var "interimspredikant" och kapellan i Replot (i Hiski står det "kapellanen Karl Johan Roos (1865-76), virka lakkautettu"). Antar att interimspredikant var någon som var en slags vikarie innan tjänsten formellt tillsattes.

Ehrström tror jag är kyrkoherden i Mustasaari, Otto Vilhelm Ehrström (1858-71).

Rätt kul att Roos skrev detta för okända läsare. De enda som läste kyrkoböckerna var väl prästerna själva, dvs närmast Roos efterträdare. Släktforskningen var väl inte så populär då.

Karl Johan Roos blev sedan kyrkoherde i Lappfjärd (1876-1886) enligt Hiski. Han hade tydligen arbetar där som (vikarierande?) kapellan tidigare: "Karl Johan Roos, vt. kappalainen (1850, 1853-54)". Roos var en släkt med många präster. Karl Johan Ross tycks enligt uppgifter på Geni ha fötts 1815 i Kristinestad och dött 1886 i Lappfjärd.

Har någon annan hittat något personligt på sådana tomma sidor? Det enda jag sett förut var några slags beräkningar, också skrivna med svag stil. Som för bild 276 i samma kyrkobok. 11/9 1862 uppgick befolkningen (på hela Replot) till 1873 personer, 19/5 1864 hade den vuxit till 1880.