Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: "Love i Finland" (Love Antell söker sina rötter)  (Read 4380 times)

Öllegård

• Flitig
  • **
"Love i Finland" (Love Antell söker sina rötter)
« on: November 16, 2015, 02:50:26 am »

Love Antell är en svensk sångare med rötter i Finland. Känner inte till hans musik så mycket, det verkar vara punkrock/indiepop. En känd sång är "Pokerkväll i Vårby Gård". Vårby Gård är alltså en stockholmsförort med dåligt rykte, men själv är Love Antell uppvuxen på Östermalm.

Men han har alltså adliga rötter själv, vilket han tycks skämmas för. "Jag tycker överklassen ska ta och kamma sig", säger han överlägset. (Jag tycker han borde kamma sig själv, han är konstant rufsig i håret.) Det är kanske tack vare överklassrötterna han finns själv idag, överklassens barn brukar inte svälta ihjäl/drabbas av dödliga sjukdomar pga undernäring.

Tydligen kommer Antell av det finska namnet Antilla (Anttila?). Hans förfäder bodde på slottet Tjusterby. Så hans adliga rötter finns i Nyland men i  TV-serien kommer även Vasa att besökas.

– Jag försöker reda ut mina släktkopplingar såväl som mina känslomässiga band till landet. Finland har varit en skämskudde och något jag varit stolt över på samma gång, säger Love Antell.

Han har funderat mycket över sina rötter – men i tysthet. Den största kampen har varit att försöka acceptera sin familjehistoria. Hans släkt tillhörde adeln och stod på Gustaf Mannerheims sida i det finska klasskriget. Hans morfar var finsk SS-soldat.
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/hela-sverige-skramlar-artisteliten-manifesterar-for-flyktingarna/

Programmet sänds alltså i Sveriges TV, men jag antar det sänds i Finland också, eftersom det har finsk text.

« Last Edit: November 16, 2015, 03:05:27 am by Öllegård »