Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Michel Hans-Henriksson Snickars-Eklöf  (Read 6036 times)

Kuhlberg

• Flitig
  • **
Michel Hans-Henriksson Snickars-Eklöf
« on: november 07, 2015, 07:06:45 pm »

Hej!

Det yngsta av de tio barnen till sockenskräddaren i Maxmo Hans-Henrik Eklöf var sonen Michel Hans-Henriksson Snickars-Eklöf (1793 - 1835). Denne var först dräng i Kvevlax och efter detta husbonde vid Snickars i Vörå, Lotlax. Han var gift med bondedottern Lisa Israelsdotter Wasberg ifrån Vassor.

Jag bifogar en fil med avkomlingar till Michel Hans-Henriksson Snickars-Eklöf. Det material som jag haft till mitt förfogande har sträckt sig fram till år 1900. Som alltid tar jag gärna emot kommentarer, kompletteringar och rättelser!

Hälsningar
Göran

Kuhlberg

• Flitig
  • **
Re: Michel Hans-Henriksson Snickars-Eklöf
« Reply #1 on: november 15, 2015, 07:00:06 pm »

Hej igen!

Michel Hans-Henrikssons syster Anna, född år 1790, bodde under en följd av år på Snickars i Lotlax, varför hon tidvis även har kallats Anna Snickars. Hon blev själv aldrig gift men hade sonen Herman som bildade familj. Denne Herman dog i Leppävirta under de katastrofala nödåren i slutet av 1860-talet. Man kan ju tänka sig att han företagit den mödosamma resan tvärs över Finland i hopp om att finna utkomst och föda...

Hälsningar
Göran

Kuhlberg

• Flitig
  • **
SV: Michel Hans-Henriksson Snickars-Eklöf
« Reply #2 on: februari 13, 2022, 07:13:40 pm »

Hej!

Som en fortsättning på mina skriverier om släkten Eklöf bifogar jag en fil som innehåller avkomlingarna i tre generationer efter sockenskräddaren Hans Henrik Eklöf.

Hälsningar

Göran