Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Brottslingar  (Read 5161 times)

B-O

• Ny
  • *
Brottslingar
« on: oktober 28, 2015, 06:37:19 pm »

Jag har hållit på och forskat några år nu och har väl hittat de flesta släktingar i nedstigande led. På pappas sida finns de flesta i Sideby med omnejd.
Mitt problem är att alla mina förfäder är så förbaskat präktiga. Inga brott överhuvudtaget. Undantaget en första resans fylleri som är antecknat i en husförhörslängd.
Jag har svårt att tro att de har varit så onormalt laglydiga.  Finns det nån annanstans som jag borde leta? Jag har letat i FSHF och Digihakemisto.

B-O

Öllegård

• Flitig
  • **
Re: Brottslingar
« Reply #1 on: oktober 31, 2015, 03:40:04 am »

Du har motsatt problem mot mig. Mina släktingar verkar tyvärr varit rätt brotttsbenägna. Ideligen stöter jag på i Anm-kolumnen BrB + en siffra i kyrkoböckerna. Men eftersom jag inte har tillgång till brottmålsböckerna har jag ingen aning om vilka brott de begått. Misstänker dock att de är alkoholrelaterade.

Den enda jag hittat är där det stod BrB 180 och sedan "på Åbo slott". Men det var för att han begått ett så allvarligt brott så han hamnade på fängelset på slottet i Åbo (http://www.malax.org/westside/forum/index.php?topic=1987.0).

Den enda brottmålsbok som jag hittat på Digihakemisto gällande en församling/socken jag forskat i, är Replots. Men tyvärr är stilen så svårläst att jag bara ser enstaka ord "dråp" el "lägersmål" utan att kunna läsa namnen.

Men har du kollat att det inte står något om "BrB" i anmärkningskolumnerna?

B-O

• Ny
  • *
Re: Brottslingar
« Reply #2 on: november 05, 2015, 06:54:34 pm »

De enåt jag inte sett efter. Mest beroende på att jag inte vetat vad BrBstår för. Men jag ska kolla upp det.  Stort tack!