Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Norra Helsingby, Holm hemman nr 2  (Read 10745 times)

SFogde

• Ny
  • *
Norra Helsingby, Holm hemman nr 2
« on: december 29, 2008, 04:23:35 pm »

Enligt ämbetsbevis från Korsholms församling ska min farfars far Matts (Mathias) Mattsson Fogde, född 7.4.1865 i Malax, ha varit bonde (kanske en av bönderna) på Holm hemman nr 2 i Norra Helsingby, Korsholm, innan han emigrerade till Amerika 1896. Jag tror att hans familj - dvs. hustrun Fanny Karolina f. Klockars, född 4.10.1865 i Vasa, och de fyra gemensamma barnen Amanda Karolina, Johan Edvard, Anna Matilda och Ida Maria plus två senare födda barn - bodde kvar på gården ännu många år efter det. Enligt uppgifter från Vasa svenska församling flyttade Fanny med barnen till Vasa från Korsholm i april 1904. Min farfars far Matts Fogde dödförklarades 1.1.1914 och ett par år efteråt gifte sig Fanny med Gustav Vilhelm Sperring från Malax.

Råkar någon känna till hemmanet i fråga och ägoförhållandena där på 1890-talet och en bit inpå 1900-talet?

Tacksam för svar

Stig Fogde

GMS

• Ny
  • *
Re: Norra Helsingby, Holm hemman nr 2
« Reply #1 on: december 30, 2008, 01:17:03 am »

Några hembygdsforskare i Helsingby och Karkmo håller på och samlar material till en Helsingby/Karkmo-bok. I boken skall bl.a. ingå alla hemman och planer finns att boken skall utkomma i slutet av år 2009. Nu minns jag inte hur det är med Holm hemman, om det redan är utrett eller om det är under utredning. Får återkomma senare.

Gunnel

SFogde

• Ny
  • *
« Reply #2 on: december 30, 2008, 03:28:17 pm »

Det där låter mycket lovande... Tack för tipset. Ja, inte råkar du känna namnen på dem som står bakom projektet?

Mvh

Stig

GMS

• Ny
  • *
« Reply #3 on: december 30, 2008, 04:06:20 pm »

Hej!

Vi är 13-14 stycken, bl.a. undertecknad, med Elmer Örndahl som "ordförande". Kursen går i MI:s regi.

Gunnel

MrG8

• Ny
  • *
« Reply #4 on: oktober 05, 2014, 07:11:21 am »

Några hembygdsforskare i Helsingby och Karkmo håller på och samlar material till en Helsingby/Karkmo-bok. I boken skall bl.a. ingå alla hemman och planer finns att boken skall utkomma i slutet av år 2009. Nu minns jag inte hur det är med Holm hemman, om det redan är utrett eller om det är under utredning. Får återkomma senare.

Gunnel

Hejsan Gunnel. Finns den boken att få tag i? Jag är väldigt intresserad av den! Betalar självklart för boken och frakten!

Mvh

Andree

MrG8

• Ny
  • *
« Reply #5 on: februari 09, 2016, 11:09:59 pm »

Tyvärr visade det sig att denna boken innehöll väldigt många fel när det kom till Gladers mantalshemma.