Westside Indexsida
Gamla Westside
Old Westside
November 24, 2017, 04:41:33 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Släkten Vik/Wik/Wijk/Wiik från Vassor  (Read 2255 times)
Öllegård
Flitig
**

« on: June 16, 2015, 06:42:23 PM »

Jag försöker spåra släkten bakåt. Tyvärr kan jag inte läsa vad som står i kyrkoböckerna från Kvevlax, så jag är hänvisad till Hiski och sidan Släkten Kuni (http://www.vilppula.com/images/kuni/ksgenealogy.htm)

Jag har skrivit om Johan Jakobsson Vik i en annan tråd. (http://www.malax.org/westside/forum/index.php?topic=1931.0)

Nu försöker jag arbeta mig bakåt. Det lilla jag kunnat kolla mot Hiski i Släkten Kuni tycks stämma för hans far Jakob Jakobsson Wijk. Men så kommer jag till nästa led Jakob Isaksson Wijk. Han fick 14 barn med sin första fru. Enligt Kuni hette hon Beata Hansdotter. Jakob Iisaksson gifte sedan om sig med Maria Simonsdotter Ifvar och Anna Andersdotter Forss.

Kollar jag på Hiski så heter hans första fru Brita Andersdotter från Petsmå, hans andra Maria Mattsdotter och hans tredje Anna Andersdotter Forss. Det är bara den tredje frun som stämmer. Både den första och den andra har fel farsnamn. Och hur gammal måste man vara för att gifta sig förr i tiden? Enligt Hiski gifte han sig första gången 1764, alltså bara 18 år gammal, är inte det väl tidigt? Jag trodde att myndighetsåldern inföll senare förr (21 år?).
http://hiski.genealogia.fi/hiski/676wwt?se+0216+vihityt+215

Kanske fanns det en annan Jakob Iisaksson. Men varför kommer inte "min" Jakob Iisaksson fram när jag söker på hans namn i Hiski?
Öllegård
Flitig
**

« Reply #1 on: June 18, 2015, 12:18:57 PM »

Sökte nupå Brita Hansdotter istf på Jakob Iisaksson och hittade detta:
Lysning / Vigd       7.12.1766
Man   By / Gård   Wassor (alkup. teksti: ibm{AUTMUUN})   Wijk
Namn   Bs   Jacob   Jsackss   
Hustru   By / Gård   -   
Namn   Bdr   Brita   Hansdr   
Egen komm.   
Original komm.   
Länkar   SSHY - Digiarkisto

De gifte sig alltså år 1766 då de bägge var 20 år gamla. Men varför kom inte vigseln fram när jag sökte på Jakob Isaksson? Kanske för att farsnamnet här stavas "Jsackss" och Hiskis söksystem inte har med den varianten.

Men vilka var Brita Hansdotters föräldrar? När jag söker i Hiski i Döpta runt år 1746 efter en Brita Hansdotter så finns ingen. Söker jag i stället på bara Brita hittar jag bl a denna:
Född / Döpt   24.8.1746   24.8.1746
By / Gård   Qveflax   
Fader       Johan   Jacobss:       
Moder       Lisa   Erichsdr:       
Barn   Brita
http://hiski.genealogia.fi/hiski?se+t3414138

Kan hennes far vara döpt till Johannes och kallad ibland Hans och ibland Johan? Eller så kommer inte Brita Hansdotter varken från Kvevlax el närliggande kommuner.
Öllegård
Flitig
**

« Reply #2 on: June 18, 2015, 12:43:18 PM »

Mysteriet med de olika Mariorna har också löst sig. Enligt Hiski har två Jakob Isaksson (bägge "enkl") gift sig med varsin Maria, Maria Matsdr resp Maria Simonsdr. Den ene år 1806, den andra 1807. http://hiski.genealogia.fi/hiski/67e0mb?se+0216+vihityt+611

Så jag får väl utgå från att författaren till "Släkten Kuni" har rätt då och att det är Maria Simonsdotter det gäller, särskilt som gården Vik står med. Och varför kom detta inte med i min sökning? Återigen för att "min" Jakob Iisaksson här stavas "Jsaacss".
Öllegård
Flitig
**

« Reply #3 on: September 18, 2015, 03:21:34 PM »

Nu har jag fastnat på att Karl Hansson Wijk/Vik (1683-1767) tycks ha två söner vid namn Erik som bägge blev vuxna och gifte sig. Detta enligt sidan Släkten Kuni. Det kan bara inte stämma.

Barn:   
1709:   Johan Karlsson Wijk [8.8]
1712:   Erik Karlsson Wijk [8.9]
1715:   Anna Karlsdotter Wijk [8.10]
1715:   Erik Karlsson Wijk, Vik [8.11]
1716:   Brita Karlsdotter Wijk [8.12]
1723:   Iisak Karlsson Wijk [8.13]
1724:   Maria Karlsdotter Wijk [8.14]
1727:   Jakob Karlsson Wijk [8.15]
1729:   Beata Karlsdotter Wijk [8.16]
http://www.vilppula.com/images/kuni/ksgenealogy.htm#I24183

8.9      Erik Karlsson Wijk; född 1712, Landbonde på Hinders.
Gift med Brita Michelsdotter, född omkring 1715 i Vörå.
---
8.11      Erik Karlsson Wijk, Vik; född 1715 i Kvevlax, död 1785.
Gift 11 nov 1750 i Koivulahti med Malin Brita ? Michelsdotter, född omkring 1715 i Kvevlax.

Det kan förstås finnas två män som heter Erik Karlsson Wijk, men knappast bröder. I så fall skulle den Erik som föddes 1712 ha dött före 1715. Är det samma person? Fruarna har också misstänkt lika namn.

Det verkar också lite konstigt att Anna och Erik bägge skulle ha fötts år 1715. Tvillingar brukade inte överleva då. Men det kan ju ha varit så att den ena tvillingen (Anna) dog och den andra överlevde. Vet ju inte datum, kyrkböckerna tycks inte finnas före 1722. Eftersom det inte står något om Annas giftermål tror jag hon dog som barn.

Edit: På Hiski hittar jag en Erik Karlsson som gifte sig med en Brita Mickelsdotter 11.12.1733 i Wörå socken. Det skulle stämma med den Erik som föddes 1712. Det finns också en Erik som gifte sig 11.11.1750 med en Lisa Michelsdotter i Wassår. Så bägge personerna finns då, men jag har svårt att tro att de var bröder.
« Last Edit: September 18, 2015, 03:34:43 PM by Öllegård » Logged
runfor
Flitig
**

« Reply #4 on: October 20, 2017, 04:50:51 PM »

Det är en Erik, gift först med Brita och sedan Malin. Malin bör ha varit dotter till Mikael Jacobsson och Lisa Jacobsdotter (Vasberg). Brita lite knepigare, anges från Vörå vid vigseln. Det finns 1733 en inflyttningsattest från just Vörå, där anges hon från Kerklax (om det nu är samma Brita). Modern förefaller hetat Maria Jacobsdotter (kommunionbok på Lapp 1749-50).
Brita Hansdotter anser jag var dotter till Hans Larsson och Brita Johansdotter (Back) i Petsmo. Född sent 1747 eller tidigt 1748, men saknas i födelseboken.

Rune
Öllegård
Flitig
**

« Reply #5 on: October 27, 2017, 06:22:53 PM »

Tack för infon!

Nu hade jag lämnat Vikarna för att ägna mig åt brott i Österbotten (där ibland mina släktingar var offer el förövare.) Men nu har jag återvänt till Erik Karlsson Vik.

Det verkar logiskt att det är en och samma Erik som gift sig. (Den Erik som föddes 1712 dog säkert som spädbarn.) Så jag utgår från att det är Erik Karlsson Vik, född 1715, som det gäller.

Det första giftermålet med Brita Mickelsdotter från Vörå står med i Hiski 11.12.1733.

Jag är hänvisad till Hiski eftersom Kvevlax vigsellängder är “begränsade”, dvs förbjudna för mig. (Fattar inte varför.  Huh)

Men på hela 1700-talet hittar jag bara en enda vigsel till för Erik Karlsson i Kvevlax. Den mellan Erich Carlsson och Lisa Michelsdotter 11.11.1750. Nu står det visserligen Queflax som by och inte Wassor, så det kan vara en annan Erik.

Om det är samma Erik som gift om sig så måste Brita Mickelsdotter ha dött före 1750. Jag kollar i Hiski och det är flera med det namnet som dött. Men bara en i Queflax som passar, Brita Michelsdotter 39 år dog i barnsbörd 22.4.1750.

Det skulle också passa in med det andra giftermålet med Lisa Michelsdotter den 11.11.1750 (även om jag tycker det var en opassande brådska, inte ens ett helt sorgeår).

Men någon Malin Michelsdotter hittar jag inte att han gift sig med.

Tittar jag däremot i Hiski efter vilka barn Erik/Erich fått efter år 1750 så har han fått åtta stycken med Malin Michelsdotter fr om 1751 men inga alls med någon Lisa Michelsdotter. Men gården är inte Vik utan Lapp. Alltså är detta en annan Erik eller?

Dessutom har Eriks Karlssons äldre bror Johan Karlsson också gift sig med en Lisa Michelsdotter år 1731. Men det kan knappast varit broderns änka Erik gift sig med, Johan dog först 1788 och hans Lisa dog redan 1752.
runfor
Flitig
**

« Reply #6 on: November 01, 2017, 08:20:49 PM »

Erik finns i kommunionboken noterad 1733 på Vik (hustrun Brita upptagen som piga), sedan 1734-40 på Lapp (Beata Hansdotter bör ha varit hans faster) 1741-44 landbonde på Hinders, 1746-47 på Björk i Österhankmo (svåger och syster) och från 1748 tillbaka på Lapp.
Ingenstans finns någon hustru Lisa, vilket alltså måste vara ett fel. I kommunionboken för för Lapp 1749-50 http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7096518 är första hustruns namn överskrivet med den andras, så det finns inte någon tid över för någon Lisa.
Johan Karlsson hustru Lisa anser jag vara syster till Eriks andra hustru Malin.
Pages: [1]
  Print  

Jump to: