Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: FSHF: Mustasaari kommunionsbok, kan inte tyda ett ord under "Kommen ifrån"  (Read 2751 times)

Öllegård

• Flitig
  • **

Det gäller Edla Sofia Finne. I kommunionsboken för 1897-1906, Westerwik by nr 4, sid 1449 (bild 1147) så står det något under "Kommen ifrån" som jag inte kan läsa. Jag kan läsa "1901" och "32" men inte ordet före, som tycks börja på H el K. Då skulle Edla vara 20 år och antingen kunnat gifta sig el emigrerat till Amerika och gift sig där. (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut_sve/jasenille/paikat.php?bid=18994&pnum=1147)

Iofs förstår jag inte "kommen ifrån" heller, eftersom hon väl bott i Westerwik hela livet då. Kanske prästen menade vart hon flyttade?

Det som står under för hennes syster Maria Alina (el gäller det också Edla Sofia) är också mystiskt 488/1904?

Det står också något i Anteckningar längst till höger, som jag inte heller kan tyda.

Kuhlberg

• Flitig
  • **

Hej!

'Kommen ifrån Helsingfors' är min läsning av notationen i fråga. Systern Maria Alina har kommit ifrån uppslag 488 år 1904.

Hälsningar
Göran
« Last Edit: Juni 11, 2015, 06:35:16 am by Kuhlberg »

Öllegård

• Flitig
  • **

Tack. Maria Alina har tydligen varit i Jungsund, kanske för att arbeta. Så Edla Sofia har kanske varit i Helsingfors för att arbeta och återvänt därifrån.