Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Län, kommuner, församlingar, socknar, byar, hemman - svårt att orientera mig  (Read 4148 times)

Öllegård

• Flitig
  • **

En gång i skolan fick jag lära mig de nio landskapen i Finland (Österbotten, Nyland, Savolax, Tavastland, Karelen etc). Men de verkar inte vara så aktuella längre rent administrativt. Nu talas det om regioner? På internationella släktträdssajter så står det ofta "Vaasa, Finland" om alla orter. Hör alla orter i svenska Österbotten till någon Vasaregion?

För mig känns det naturligare att skriva bara staden + Finland än att lägga på "Vaasa" efter alla städer.

Letar jag i kyrkoböcker är ju den gamla indelningen i församlingar mer intressant. Även om det också är förvirrande. Ska jag leta efter Jeppo församling el Nykarleby församling? På Hiski går det bra att leta efter Jeppo, på andra får jag leta efter Nykarleby.

Sedan har jag ibland svårt att veta om det är en by i byn s a s el ett hemman. Ofta tycks det bo flera olika (obesläktade?) familjer på samma hemman.  Voitby är t ex uppdelat i nio olika delar (flera sidor för varje del), dessutom finns det "Husfolk". Så först får man gå igenom alla nio delar av Voitby en gång, sedan får gå igenom alla nio igen med "Voitby husfolk". Vad menas med "husfolk"?

Jag har svårt att få någon överblick, önskar det fanns en karta över alla dessa församlingar och byar.

Jörgen

• Ny
  • *

Länsindelningen i Finland har förändrats genom historien mer eller mindre konstant. Vasa län fanns fram till 1997, då det slutligen blev en del av Västra Finlands län. Jag har också märkt, att Vasa läns namn verkar fortfarande hänga kvar i mångas släktträd från den tiden. På Wikipedia finns en ganska bra översikt om den historiska utvecklingen av Finlands län, med kartor:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Finlands_l%C3%A4n

Även nya församlingar har tillkommit med årens lopp, så man hamnar ofta att söka efter anteckningarna för en och samma by under olika församlingar, beroende på vilken tidsålder det handlar om. På HisKi hittar du kartor över gränserna för de flesta församlingar under rubriken "Uppgifter om församlingen" nederst på sidan, t.ex. åtminstone för Nykarlebys del som du nämner här. Men även dessa gränser har alltså förändrats genom historien.

Öllegård

• Flitig
  • **

Frågan är vad man ska skriva på släktforskningssajter: vad som gällde när den personen levde, el vad som gäller nu?

Det område jag släktforskar i hette alltså först Österbottens län, sedan Vasa län och nu Västra Finlands län. Familysearch tycks bli missnöjt om jag skriver något annat än Vasa/Vaasa; "missing standardized birth/death place" står det. Hur gör ni andra?