Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Den mystiske Elias Nystrand från Ilmola (Ilmajoki)  (Read 12284 times)

Öllegård

  • Flitig
  • **
  • Posts: 288
Den mystiske Elias Nystrand från Ilmola (Ilmajoki)
« on: Maj 13, 2015, 09:07:36 pm »

Ilmajoki är idag enspråkigt finsk men det var väl inte så på 1700-talet.

Jag har en bok om Elias Thomasson Nystrand och hans ättlingar, Kepposläkten Nystrand av Johannes Kronlund. Tio generationer men eftersom boken trycktes år 1986 så borde det vara elva generationer idag.

Kronlund skrev att att inga uppgifter om denne Elias Thomas Nystrand återfinns varken i kyrkoböcker el mantalslängd i Ilmola.

De tidigaste uppgifterna finns alltså i Nykarleby församlings kommunionsbok 1755-1761 (har inte hittat på nätet) där han står som dräng och född 1732.  År 1761 gifte han sig med "Bd:D: nu tj:pig: Maria Erics:d:r" och själv kallas han "Borgar drg: Elias Thoma`s". Detta hittar jag i Hiski liksom uppgiften om hans död 1810 av feber. Då kallas han sågkarl; han arbetade på sågverket på Keppo. Han fick en son och tre döttrar.

Jag fick en fantisifull idé och att Elias Nystrand hade rymt från ett brottsligt förflutet och kanske därför inte uppgett sitt riktiga namn. Den tiden har väl vanligt folk bara farsnamn, inte riktiga släktnamn. Tog han sig Nystrand för sitt nya liv? Kronlund har en annan teori, som säkert är mer verklighetsförankrad. Någon officer var kanske tillfälligt stationerad där och fick besök av sin hustru, barnet föddes där man registrerades inte där. Men då borde barnet ha registrerats i någon annan församling. Men söker jag på Hiski efter en Elias med fader Thomas i alla församlingar så finns ingen, varken med el utan efternamnet Nystrand. (Däremot kommer alla de många som heter Elisabeth med i sökningen, något irriterande.)

Av Nystrands fyra barn var det ingen som förde namnet vidare. Inte ens hans son Erik Eliasson. Han blev som vuxen adopterad av ett barnlöst par med hemmanet Gunnar. år 1789 överlät de hälften av sin lägenhet (antar att det menas hemman) till Erik. Då levde fortfarande hans föräldrar, men de gav väl gärna tillåtelse till adoptionen, eftersom det innebar att sonen blev hemmansägare. Och då uppgav han också sitt efternamn Nystrand.

Men om Elias inte tog sig namnet själv vid flytten till Nykarleby, så borde det finnas andra släktingar till honom med det namnet?

Logged

jmpelo

  • Flitig
  • **
  • Posts: 136
Re: Den mystiske Elias Nystrand från Ilmola (Ilmajoki)
« Reply #1 on: Maj 14, 2015, 12:01:27 am »

I can't add any information about Elias, but I thought it was interesting that Elias had a daughter Maria, b. 1775 in Jeppo, who has a descendant living in Washington State, in the US.  Maria is 3rd great grandmother to Marita Gustafson Agnew.

June
Logged

Öllegård

  • Flitig
  • **
  • Posts: 288
Re: Den mystiske Elias Nystrand från Ilmola (Ilmajoki)
« Reply #2 on: Maj 14, 2015, 04:51:14 am »

Ja, det finns flera ättlingar som utvandrat till Amerika. Men jag hittar ingen Marita Gustafson (mer el utan Agnew) i Nystrandsboken, så jag antar att hon tillkommit efter 1986.
Logged

jmpelo

  • Flitig
  • **
  • Posts: 136
Re: Den mystiske Elias Nystrand från Ilmola (Ilmajoki)
« Reply #3 on: Maj 14, 2015, 05:02:31 am »

Her morfar: Karl Johan Karlsson Hakalax, 1866 Gamlakareby, d. 1926 Colorado  gm. Sanna Amanda Eriksdotter Laggar, 1878, Munsala, d. 1958, Nykarleby.   Sanna's farfarmor is Maria Eliasdotter Nystrand.
Logged

Öllegård

  • Flitig
  • **
  • Posts: 288
Re: Den mystiske Elias Nystrand från Ilmola (Ilmajoki)
« Reply #4 on: Maj 14, 2015, 02:34:35 pm »

Tvivlar inte på uppgifterna men varken Laggar el Hakalax står med i Nystrandsboken.

Sannas farfar bör då vara Matts Hansson (Kojonen hemman) gift med Susanna Simonsdotter (Stenbacka hemman). Matts Hansson var den ende av Maria Eliasdotters söner som fick egna barn. Och Sannas far borde då vara en av deras söner: Simon, Henrik, Matts, Johan el Anders.

Simon Mattsson hade en dotter Sanna (född 1863) men hon gifte sig med en Johan Jakobsson (född 1861) och hon dog 1887. (Hon dog ett par veckor efter att ha fött sin tredje dotter, och dottern dog kort efteråt också.)

Henrik Mattsson tycks inte fått någon dotter.

Matts Mattsson hade också en dotter Sanna, född 1869 men hon dog som barn.

Johan Mattsson dog som nyfödd.

Anders Mattsson hade också en dotter Sanna, född 1870, som emigrerade till USA, gift Seeblom, bosatt i Florida, och dog där.

Men om Matts Hansson var Sannas farfar, borde han haft en son som hette Erik, eftersom hon hette Eriksdotter.
Logged

jmpelo

  • Flitig
  • **
  • Posts: 136
Re: Den mystiske Elias Nystrand från Ilmola (Ilmajoki)
« Reply #5 on: Maj 14, 2015, 03:24:15 pm »

Information given to me as follows.. perhaps it's wrong?
Maria's son Henrik, b. 1816, married Sanna Kaisa Andersdr. Pet. b. 1821, Munsala...
they had a son Erik, b. 25 Jul 1848, Munsala, married 1878 to Maria Johansdr. Laggar, b. 8 Apr 1852, Munsala.  Their daughter Sanna Amanda Eriksdr., b. 24 Sep 1878, Munsala, married Karl Johan Hakalax.  They were married 1902 in Telluride, Colorado. Their daughter Phoebe Amanda, b. 1903, Telluride, married 1933 in Olympia, Washington to Karl Reinhold Gustafsson Dahlkarl, b. 1889 in Oravais... he took the name Gustafson.  They had a daughter Marita, b. ca 1934.
Logged

Öllegård

  • Flitig
  • **
  • Posts: 288
Re: Den mystiske Elias Nystrand från Ilmola (Ilmajoki)
« Reply #6 on: Maj 14, 2015, 03:36:57 pm »

Det kan vara att Kronlund inte fått fram de uppgifterna år 1986. I boken står det bara om Henrik att han föddes 22 augusit 1816 på Kojonens hemman och dog 25 mars 1848. När Kronlund skrev boken fanns ju inte internet utan han var tvungen att resa personliga och läsa i kyrkböckerna.

Men nu ser jag i Hiski:
Munsala - vigda

Vigd   By   Gård            Man   Hustru   By   Gård
18.1.1839           Bd. son Henrik Hanss. Kojonen   Bd. dr. Cajsa Anders:dr Peet       
Logged

jmpelo

  • Flitig
  • **
  • Posts: 136
Re: Den mystiske Elias Nystrand från Ilmola (Ilmajoki)
« Reply #7 on: Maj 14, 2015, 03:40:18 pm »

Tack.  I'll leave it as it is for now.. unless someone finds that it's wrong.  :)
Logged

Öllegård

  • Flitig
  • **
  • Posts: 288
Re: Den mystiske Elias Nystrand från Ilmola (Ilmajoki)
« Reply #8 on: Maj 14, 2015, 03:57:16 pm »

Jag har dock inte hittat något om vare sig Eriks födelse el giftermål i Hiski. Allt finns ju inte i Hiski heller. Men Henrik Hansson och Sanna Cajsa Andersdotter har tydligen fått tre andra barn. Om det nu är samma par:

Quote
Munsala - döpta
Åren 1839 - 1859

Född           Döpt            By      Gård   Far                           Mor                                   Barn
28.8.1840   30.8.1840   Hirflax   Peet   Henrik Hanss.             Sanna Cajsa Anders:dr     Johan
18.8.1843   20.8.1843   Hirflax   Peet   Inh. Henrik Hanss.     Sanna Cajsa Anders:dr          Maja Cajsa
17.11.1845   23.11.1845   Hirflax   Peet (p.22) Backst.k. Henrik Hanss. Sanna Cajsa Anders:dr   20-25   Anders

Kanske jag får komplettera boken för hand. Tyvärr finns inte Kronlunds uppgifter på nätet; då hade det varit lätt att komplettera. Men man kan ju föra in dem själv på något släktträd på nätet, t ex på Familysearch el MyHeritage.

Logged

jmpelo

  • Flitig
  • **
  • Posts: 136
Re: Den mystiske Elias Nystrand från Ilmola (Ilmajoki)
« Reply #9 on: Maj 14, 2015, 06:11:24 pm »

Yes, Henrik had those 3 children, plus Erik, b. 1848 and Matts, b. 1854.

This data came from various sources:   Arne Nylund; Släkten Räf; Borje Prest; Roy Lager.  Erik married 3 times:
#1 1878 - Maria Johan-Henriksdr. Laggar, 1852-1887  =  3 children
#2 1888 - Sanna Maria Andersdr. Peth, 1856-   = 3 children
#3 1897 - Greta Sofia Johansdotter Räf, 1864-1944  = 5 children
Logged

Öllegård

  • Flitig
  • **
  • Posts: 288
Re: Den mystiske Elias Nystrand från Ilmola (Ilmajoki)
« Reply #10 on: Maj 15, 2015, 04:34:32 pm »

Enligt boken skulle Henrik Hansson ha dött 25 mars 1848, alltså bara 31 år gammal. Då skulle han visserligen kunnat vara far till Erik, som föddes 25 juli 1848 men knappast till Matts.

Kollade i Munsala församlings arkiv på Digihakemisto (svårläst stil). Matts föddes 20 september 1854 som son till Henrik Hansson. Så frågan är när Henrik Hansson dog, hittar inget om det i Hiski. Och Digihakemisto är inte till någon hjälp när man inte har någon hum om vilket år det var.
Logged

jmpelo

  • Flitig
  • **
  • Posts: 136
Re: Den mystiske Elias Nystrand från Ilmola (Ilmajoki)
« Reply #11 on: Maj 15, 2015, 08:35:10 pm »

According to Arne Nylund, Matts Henriksson was born 20 Sep 1854, Hirvlax, d. 23 Dec 1856, Hirvlax.  He shows no death date for Henrik Hansson.

Nylund shows Erik's name as:  Henriksson, Laggar, Mågas, Kojonen Erik Henriksson,   b. 25 Jul 1848, Munsala ,   d. 18 May 1904, Laggar Kantlax, Munsala 

I found this in HisKi.. mentions Mågas.. and note it lists relative tp as Henr. Hans.

Munsala

Buried

Link to this event [ 399214 ]

Died / Buried  21.12.1848  24.12.1848
Village / Farm  Hirfl.  Mågas
Deceased  b.  Maja Caisa       
Cause of death / Age  bröstf.  5 years 4 months - weeks - days
Relative  Tp.  Henr.  Hanss.   
 
Own comment     
Original comment     
Links  SSHY - Digiarkisto 
-------------

In Hiski Munsala deaths, I found this.. probably refers to the Matts, b. 1854.  But it refers to Henrik Andersson.. not Henrik Hansson.

Link to this event [ 402197 ]

Died / Buried  25.12.1856  4.1.1857
Village / Farm  Hirflax   
Deceased  son  Matts       
Cause of death / Age  bröst  2 years 3 months - weeks 3 days
Relative  torparen  Henrik  Andersson  Mågas
 
Own comment     
Original comment  ALKUPKOMM: barn
 
Links  SSHY - Digiarkisto 
Logged

Öllegård

  • Flitig
  • **
  • Posts: 288
Re: Den mystiske Elias Nystrand från Ilmola (Ilmajoki)
« Reply #12 on: Februari 19, 2017, 01:40:59 pm »

Grubblar fortfarande över Nystrand och hans avkomlingar.

I Johannes Kronlunds bok står att han först tjänade som dräng hos handelsmannen Hans Aulin i Nykarleby stad. År 1761 gifte han sig med pigan och bonddottern Maria Eriksdotter. I Kronlunds bok står att hon kommer från Oravais, men det står inte varför han tror det. I Hiski står bara “BdD (bondedotter) nu pigan” Maria Eriksdotter. Hittar f ö inte dem under Vigda den 15 feb 1761, men stilen är svårläst. http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=8380690

Senare flyttade de till Keppo och Elias blev sågkarl där. Alla deras barn föddes där och själva dog de där. De fick fyra barn (Erik, Greta, Britha och Maria).

Men kollar jag i Hiski hittar jag sex (6) barn:

Nykarleby - Uusikaarlepyy - döpta

Quote
Född   Döpt   By   Gård   Far   Mor   Barn
*23.9.1761   27.9.1761   Öfver Jepo   Mietar   Elias Thomass:     Maria Ehrs:d:r     Susanna
*17.11.1762   17.11.1762   Staden       Drg: Elias Thomass:     Maria Ers:d:r     Anna
*30.3.1765   31.3.1765   Öf:Jepo   Kiäppo   Elias Thomass:     Maria Ers:d:r     Erik
*24.10.1767   25.10.1767   Öf:jepo       Elias Thoma_son     Maria Ers:d:r     Elisabet
*25.2.1773   1.3.1773   Öf:Jäpo   Kieppo   Sågk: Elias Thom:s:     Maria Ers:d:r     Britha
*2.7.1775   2.7.1775   Öfverjäpo   Kieppo   Sågk: Elias Thoma_son     Maria Ers:d:r     Maria

Men är det samma par? Maria Eriksdotter var ju ett supervanligt namn, och Elias Thomasson kanske inte heller så ovanligt.

Greta (född 1770) står inte med där, så det skulle då bli sammanlagt sju barn. Låter iofs troligare än bara fyra. Årtalen stämmer in, det är ett - tre år mellan barnen.

Men hur stämmer det med övriga data? Jag har ju bara tillgång till Nykarleby kommunionsböcker och Kronlunds bok.

I Nykarlebys kb 1741-1761 hittar jag visserligen handelsmannen Hans Aulin men ingen dräng Elias Thomasson Nystrand.
Enligt födelseuppgifterna från Hiski så skulle en Elias (“min” el någon annan) finnas på hemmanet Mietar år 1761 men det hittar jag inte i kb 1741-1761. Det är på sid 220 i kb men där hittar jag varken Elias, Thomasson el Nystrand bland de svårläsliga namnen. Däremot står både drängen Elias Thomasson och Maria med på sid 200 under Er. Häggblad (Förvirrande nog finns det ytterligare en Elias Nystrand i staden, men han är borgare, inte arbetarklass, som “min” Elias. Dessutom är han född 1726 och hans hustru heter Brita.) Men hur går det ihop med att deras äldsta barn Susanna skulle ha fötts på Mietar i Överjeppo år 1761?

Går till KB 1762-1771. På sidan 16 hittar jag dem igen, denna gång som tjänstefolk hos handelsman Hans Aulin. Men inga barn står med och det står inte heller något om att de flyttat därifrån under perioden. Men det stämmer med att deras dotter Anna föddes 1765 i Staden. Mietar finns inte längre med, är det samma som Mietala? Hittar inget på Mietala heller. På sid 184 i kb, Keppo, står något som kan vara Elias Thomasson. Framfört allt står det att han är född år 1734 och det stämmer ju. Men inga barn står med och inte heller står det när de flyttade dit.

KB 1771-1776 för Alkaa Vuoskoski m fl. Där finns de med på sid 57 för Keppo. Fast födelseåren stämmer inte: Elias står som född 1742 och Maria född 1739.  Margareta (Margeta, Greta) står som född 1769 och inte 1770. Inte heller här finns någon Susanna, Anna el Elisabet.

KB 1771-1781 för Överjeppo etc innehåller förvirrande nog uppgifter från 1777-1782. Där hittar jag Keppo på sid 20 och Elias med hustrun Maria och barnen Eric, Greta (här står att hon är född 30.1.1770), Maria och Brita, samma som i Kronlunds bok. Ingen Susanna, Anna el Elisabet. Men de kan iofs ha dött som späda. Eller så hörde de till ett annat par. http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=16596821

Det som jag inte får att gå ihop är att de verkar ha bott i staden till 1770-1771, men deras barn är födda fr o m 1765 på Keppo. Och allra konstigast att deras ev äldsta barn skulle ha fötts på Mietar hemman och sedan skulle de ha flyttat tillbaka till staden och senare till Keppo.
« Last Edit: Februari 19, 2017, 02:24:59 pm by Öllegård »
Logged

Öllegård

  • Flitig
  • **
  • Posts: 288
Re: Den mystiske Elias Nystrand från Ilmola (Ilmajoki)
« Reply #13 on: Februari 19, 2017, 02:21:39 pm »

Även när det gäller Elias son Eriks barn så tycks ett par barn ha försvunnit. Sju barn står med i Kronlunds bok men Hiski anger att Erik Eliasson och Susanna Mattsdotter fck nio barn:

Nykarleby - Uusikaarlepyy - döpta

Quote
Född   Döpt   By   Gård   Far   Mor   Barn
*1.11.1791   3.11.1791   Öfv:Jepo   Gunnar   Erik Eliä:son     Susanna Matts:d:r     Maria
*22.9.1793   23.9.1793   Öfverjepo   Gunnar   Erik Eliässon     Susanna Matts:d:r   23   Margareta
*9.8.1796   11.8.1796   Öfv:Jepo   Gunnar   Erik Eliäs:son     Susanna Matts:d:r   26   Matts
*4.4.1798   6.4.1798   Öfv-Jepo   Gunnars   Erik Eliässon     Susanna Matts:d:r   28   Anna
*10.1.1801   12.1.1801   Öfv-Jepo   Gunnar   Erik Eliä:son     Susanna Matts:d:r   30   Erik
*4.9.1803   4.9.1803   Öfv Jepo   Gunnar   Erik Eliässon     Susanna Matts:d:r   33   Henrik
*9.3.1805   10.3.1805   Öfv:Jepo   Gunnars   Erik Eliä:son     Susanna Matts:d:r   35   Johannes
*20.10.1807   22.10.1807   Öfver Jepo   Gunnars   Erik Eliäs:son     Susanna Matts:d:r   37   Caisa
*26.4.1811   27.4.1811   Öfv:Jepo   Gunnar   Erik Eliäs:s:     Susanna Matts:d:r   41   Susanna

(Det blir inte så snyggt när jag citerar ur Hiski.)

Här tycker jag det verkar säkrare att det är samma par. Det är inte bara namnen som stämmer utan även samma hemman, Gunnar, som barnen föds på.

De namn som tillkommit är Matts född 9.8.1796 och Susanna född 26.4.1811. Troligen dog de redan som barn, men jag har inte hittat dem under Begravda.
Logged

Jörgen

  • Ny
  • *
  • Posts: 39
Re: Den mystiske Elias Nystrand från Ilmola (Ilmajoki)
« Reply #14 on: Februari 22, 2017, 10:17:24 am »

Jag känner varken släkten eller Nykarleby-nejden överhuvudtaget, men kunde inte låta bli att kolla kommunionsboken för Överjeppo Keppo vid tiden för Elias Nystrands död 1810. Här anges åtminstone födelseåren och -orterna för paret i fråga, 1732 Ilmola och 1736 Åravais: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=16584245
Logged