Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Helsingby - Karkmo Förr och Nu - Felaktigheter om Gladers skattehemma  (Read 16407 times)

MrG8

  • Ny
  • *
  • Posts: 20

Jag tänkte att jag skriver en ny tråd om detta, lite mer lättare att förstå :)
Som sagt finns den en hel del felaktigheter under kapitlet Glader's skattehemma i boken.
Har någon vart med om detta innan? Va kan man göra? Kan jag kontakta dom som skrivit boken på något sätt och förklara för dom att dom har skrivit fel? Inte för att det går att ta tillbaka boken men det vore kul att få berätta för dom. Verkar vara någon hembygdsgrupp så det blir ju svårt att veta vem man ska kontakta.


Det största felet är att dom tror (och dom skriver "allt tyder på") att Gabriel och Jacob som ägde Glader skattehemma i  slutet av storskiftet 1771 var far och son.
Men det är fel fel fel.

Gabriel och Jacob som ägde Gladers skattehemma i slutet av storskiftet var kusiner, via deras båda mödrar Maria och Margeta Hindersdöttrar som var syskon.

Och de systrarna hade varsin man på Glader-hemmat, alltså MÅGar: Anders Andersson och Gabriel Jacobsson.


I boken finns inte några som helst källor till va dom skriver, men min forskning på Glader skattehemma har till skillnad källor.

Den viktigaste källan jag har är en Tingsnotis från 1752 då Gladers skattehemma delas mellan MÅGARNA Anders Andersson och Gabriel Jacobsson.
Tingsnotisen finns här:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=22634223
§57, fortsätter på andra sidan.

Här är en översättning till modern svenska utav tingsnotisen:

Svågrarna och hemmansborna Gabriel Jacobsson och Anders Andersson upprättar här med hjälp av en handledande skribent ett dokument som lyder:
I mellan sig, Svågrarna Gabriel Jacobsson och Anders Andersson, nu boende på skattehemmanet Gladers mantal i Helsingby, i Korsholms socken, efter avlidna saliga svärmodern, änkan Maria Olofsdotter som varit (?) ägare av det ovannämnda hemmanet.
Hennes svärsöner, de båda svågrarna, åberopar nu äga lika stor del av ovannämnda hemman på sina respektives hustrurs vägnar. Här noteras det godkända beslutet, med våra hustrurs medgivande att jämt fördela hemmanet i två delar.
Ifrån både delars fasta och lösa egendom har jag Gabriel Jacobsson undantagit 6 daler kopparmynt av egen förvärv egendom som jag använt till detta hemmans uppbyggande(upprustande/underhåll?). Någon som vi både bekänner (?).
Således har jag efter mycket betänkande på båda sidor beslutat, och oss herren i kärlek förenat (dvs att de gift sig med en varsin syster) och lämnat varandra som säkerhet. Gällande äldre arvingar så som vår svärmoders systrar, åtar jag Gabriel Jacobsson att kompensera systern Margareta Olofsdotter, och jag Anders Andersson åtar mig att kompensera systern Cajsa/Carin Olofsdotter, vid hemmanets klyvning.
Detta har vi med både våra egna och våra hustrurs namn skrivit under och bekräftat.

Helsingby den 30 Oktober 1752.

Gabriel Jacobsson / Anders Andersson
Hustru Margareta Henricsdotter / Hustru Maria Henricsdotter

(Hemma/Hennes?) Gabriel Gabrielsson
Vittnen:
Johan Backström
De bofasta bönderna: Johan Storm, Johan Kull, Styger (?) Gabrielsson

Och nu har deras frivilliga överenskommelse vidkänts vid rätten, detsamma gällande deras begäran att få en rättelse i domboken antagen.


År 1752 var Gabriel Jacobsson 55 år och Anders Andersson var 46.
Varför hemmat delades just 1752 bero med all sannolikhet på det inte funnits anledning till att dela det förrän nu. Gabriel Jacobsson och Margareta Henricsdotter började nu få barn i vuxen ålder. Deras son Gabriel Jacobsson född 1731 så han var ju 18 år 1750, och även Jacob Gabrielsson började komma upp i ålder då han var född 1737.

Och även Anders Andersson och Maria Henricsdotter började få barn upp i vuxnare ålder.
Maria Andersdotter var född 1740 och Gabriel Andersson var född 1748, han var visserligen barn då men han var den första (och enda) sonen att överleva barnåldern och blev därmed en trolig arvinge.

I SAY-registret för åren 1740-1759 över Glader hemmat ser man hur hemmat delas även där och man ser där åldern på alla barn noterade och en klyvning vid 1752 blir då mer självklar.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=812936



Och kollar man sen den tidigaste Kyrkliga kommunionboken för Helsingby år 1777 så ser man tydligt mågarna Gabriel och Anders med deras söner Jacob och Gabriel. Inga konstigheter där.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=10125406

Och här ser man också i mantalslängden i SAY-registret för Glader's hemma åren 1760-1774 tydligt hur hemmat är uppdelat av just Anders och Gabrel och hur deras respektive söner tar plats framåt slutet av registret.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=810091


Och om Anders Andersson stod det i boken "Ur vissa dokument framgår att en bonde vid namn Anders Andersson också vid den tidpunkt då storskiftet slutfördes, ägde en del av Glader skattehemma" - Som sagt så har dom inte gjort så mycket forskning alls på Glader skattehemma.


Sen stod det en hel del andra felaktigheter i kapitlet Gladers skattehemma.

Till exempel så står det att Anders Andersson var gift med Maria Henricsdotter i först giftet och Anna Johansdotter i andra giftet.
Men det är Anders och Marias son Gabriel Andersson som är gift med Anna Johansdotter.
Dom skriver dock att Gabriel Andersson var gift med Magdalena Ersdotter, och det stämmer, fast som andra gifte efter att Anna Johansdotter avlider 1782
Jag misstänker att dom har rört till det och misstolkat kommunionboken 1777.

För dom skriver i boken att Gabriel Jacobssons hustru hette Maria Gabrielsdotter, men även där har dom gjort samma fel som på Anders Andersson för Maria Gabrielsdotter är fru till Gabriel Jacobssons son Jacob, hänger ni med?
Här i kommunionboken för Helsingby / Glader hemma för år 1748-1790:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=10125565
Så ser man Jacob Gabrielsson och Maria Gabrielsdotter med barn och lite längre ner Gabriel Andersson och Magdalena Ersdotter (andra giftet) samt Gabriels barn Maria, Johan och Jonas.


Anna Johansdotter dör 2 Sep 1782 och här är hennes dödsbok:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=9066503 "Gabriel Andersson Glader hustru Anna Johansdotter"
Alltså var hon inte gift med Anders Andersson som det står i boken.

I boken nämns barnen till Gabriel Andersson, Maria, Jonas och Johan och i alla deras födelseböcker står föräldrar Gabriel Andersson och Anna Johansdotter. Johan Gabrielsson är min farmors farfars farfars far.

Sen resten verkar stämma. Men grunden till Gladers skattehemma är fel i boken, tråkigt.



Logged

metjipi

  • Flitig
  • **
  • Posts: 223

Hej,

ett tips som du kunde göra är att tex skriva, precis som du gjort nedan och även tidigare, en sorts sammanfattning över Gladers hemman. Den här sammanfattningen kunde du fast sända till den lokala släktforskarföreningen i Vasa och fråga om det är möjligt att tex få din kompletterande version insatt i boken i fråga. På så sätt "räddar" du nybörjare att gå i den fälla som de flesta av oss släktforskare säkert gjort i början, nämligen att blint ta andras uppgifter för sanna.

Sedan tror jag inte du behöver "hänga" upp dig så mycket på själva principen att boken innehåller fel. Det är nu bara så med den saken, beklagligt javisst, men som de skriver om hemmanet  "allt tyder på ". Det är ju frågan om ett felaktigt antagande och inte ett försök till att hävda en "absolut sanning". Det är bra att du rättat till det genom detta forum.

Med vänlig hälsning
Fredrik Eriksson, Vörå
Logged

MrG8

  • Ny
  • *
  • Posts: 20

Hej,

ett tips som du kunde göra är att tex skriva, precis som du gjort nedan och även tidigare, en sorts sammanfattning över Gladers hemman. Den här sammanfattningen kunde du fast sända till den lokala släktforskarföreningen i Vasa och fråga om det är möjligt att tex få din kompletterande version insatt i boken i fråga. På så sätt "räddar" du nybörjare att gå i den fälla som de flesta av oss släktforskare säkert gjort i början, nämligen att blint ta andras uppgifter för sanna.

Sedan tror jag inte du behöver "hänga" upp dig så mycket på själva principen att boken innehåller fel. Det är nu bara så med den saken, beklagligt javisst, men som de skriver om hemmanet  "allt tyder på ". Det är ju frågan om ett felaktigt antagande och inte ett försök till att hävda en "absolut sanning". Det är bra att du rättat till det genom detta forum.

Med vänlig hälsning
Fredrik Eriksson, Vörå

Bra tips, tack! Det ska jag absolut göra! Ja det känns tråkigt när det rör sig om sin egen släkt, men precis som du skriver så är gjort gjort och det är ju bara att acceptera. Men synd!
Och nä det är ju inte direkt så att dom hävdar att det dom skriver baseras på tillförlitliga källor, utan det är ju lite mer lösaktig skrivet så som "allt tyder på", "enligt en annan bok" osv.
Så man kan ju hoppas att framtida personer som läser boken och verkligen är intresserade av just Gladers skattehemma själv kollar källorna och då också upptäcker alla fel.

Ja preics, nu finns det skrivet här på detta forum hur som helst, det är ju en bit på vägen :)

Logged

Göran Fors

  • Ny
  • *
  • Posts: 22

Hej

Jag föreslår att du kontaktar nån av skribenterna. Skickade dig e-post.

Hälsningar
Göran
Logged