Jag söker dels hennes ättlingar, vilka så vitt jag vet är dessa:
Abraham Anders, Johannes (John), Karl Edvin, Maria, Ida (dog som litet barn), Emil, Viktor och Edvard. Jag hittade henne i Korsholms husförhörslängd (rippikirja) 1871-1880, sid 934. Det tycks stå "Stina Kajsas son" efter Abraham Anders där, betyder det att han var någon hon förde med sig i boet och att han inte var Johan Erik Johanssons son?
Det är närmast John (född 1873) som jag är intresserad av, eftersom jag vet att han emigrerade till USA. Men jag vet ju inte vilket efternamn han använde i USA; somliga valde efternamn som var enklare för engelskaspråkiga att utttala. Så han kan ju ha använt sitt farsnamn Johansson (anglicerat till Johnson) el förkortat sitt efternamn till Skog. Inte heller vet jag när han emigrerade.
Sedan söker jag hennes förfäder men där har jag stupat på att det finns så många med liknande namn. Så hennes föräldrar är antingen kronolotsen Johan Carlsson och Cajsa Greta Fredricsdotter el inh. Joh. Stolpe och Caisa Greta Carlsdotter Ström.
Slutligen undrar jag varifrån namnet Sundqvist kommer. Hennes far tycks inte ha hetat det och inte hennes man heller. Den tiden verkar folk bara ha farsnamn + gårdsnamnet, och Sundqvist är väl inget gårdsnamn? Hennes far kan förstås ha tagit sig det senare.