Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Teuvo & Tyyne Paananen  (Read 9407 times)

Akilio

• Ny
  • *
Teuvo & Tyyne Paananen
« on: Mars 01, 2015, 02:52:31 pm »

Teuvo Paananen född Finland föräldrar med efternamn Ingmann från Tyskland, han ska ha dött tillföljd av en skottskada i kriget runt 43/44. Hans fru Tyyne hette Paulov innan äktenskap och är född runt 1912 dog 1971 född i Karelen dog i Finland, hennes föräldrars namn var Josef och Anna. Inte säker på stavning men söker efter någon som kan hjälpa mig finna mer information och led då Teuvo och Tyynes enda dotter (min mormor) kom till Sverige som krigsbarn och vill finna släkten innan sin död.

Seppo K

• Ny
  • *
Re: Teuvo & Tyyne Paananen
« Reply #1 on: Mars 14, 2015, 12:14:26 pm »

Från Riksarkivets databas över de stupade i de finska krigen 1939-1945:

1: PAANANEN, TEUVO VERNER
civilstånd    gift
kön    man
medborgarskap    FI
nationalitet    FI
modersmål   finska
antal barn    1
yrke    upseeri
militärgrad    rtm.
truppförband    Esik.K/Kev.Os.6
truppförbandskod   
födelsedatum    25.09.1910
födelsekommun    Nurmijärvi
hemkommun    Nurmijärvi
bostadskommun   
tidpunkt då personen sårades   
plats där personen sårades   
kommun där personen sårades   
tidpunkt då personen försvann   
plats där personen försvann   
kommun där personen försvann   
dödsdatum    17.08.1941
dödsplats   
dödskommun    Jaakkima
Dödsorsak   stupad, jordfästad och begraven
begravningskommun   Helsinki
begravningsplats    Helsinki, Hietaniemi

mvh Seppo K

Akilio

• Ny
  • *
« Reply #2 on: Maj 27, 2015, 07:17:00 pm »

tack så hemskt mycket har haft dataproblem så inte sett svar förrens nu. Vet du någonting Om hans eller Tyynes föräldrar?

Akilio

• Ny
  • *
« Reply #3 on: Juni 02, 2015, 04:04:54 pm »

jag hade fel angående teuvo paananen han tros ha dött runt 41-43 av en följdskada av skott i lunga men han ska vara begravd i Sortavala ryssland. Han var murarmästare eller något liknande innan kriget. Någon som vet något eller har tillgång till böcker om han eller hans familj eller tyynes skulle uppskatta om ni skrev.

Akilio

• Ny
  • *
« Reply #4 on: Juni 04, 2015, 12:17:15 pm »

Tyyna hade minst 1 syster vid namn Laura gift efternamn var Auvinen och barn varav en heter Reio. Reio tillsammans med Mayla fick 5, Heimo, Heikki, Harri, Henni Auvinen söner och en dotter Catharina Auvinen.
Tynnes andra syskon vet jag inte om det var en hon eller han med fick en dotter som hetter Raya eller liknande som senare bytte till Helena. Helena fick en dotter minst vid namn Karen. Karen är född i finland men är gift med en grek och bor numera där nere med han och sina tre barn, Stefanos, Sofia och en liten grabb. Jag är inte hundra på stavning men Joseph & Anna Paulov skall ha fått minst tre barn: Tyyne, Laura, unknown.

Seppo K

• Ny
  • *
« Reply #5 on: Juni 08, 2015, 12:36:08 pm »

Från Katiha databas:

http://www.karjalatk.fi/index.php?lang=se

1     Sortavala msrk     Puikkola    Muurari     Teuvo     Johannes     Petterinp.     Paananen         *25.12.1902    †15.1.1943    * KuHa 1943     6

Teuvo Johannes Pettersson Paananen f. 25.12.1902 i Nurmes, bodde i Sordavala landsförsamling Puikkola by och var gift murare där. I Nurmes kommunionbok åren 1894-1900 kan man se byggmästare Petter Juhonpoika (Juhosson eller Johansson) Paananen f. 1865 i Rautalampi, kommer från Kuopio och hustru g. 18.10.1900 Elin Pekantytär (Pekkasdotter eller Pettersdotter) Huikuri f. 1876 i Joensuu. Troligen Teuvos föräldrar.

MVH Seppo K

Seppo K

• Ny
  • *
« Reply #6 on: Juni 08, 2015, 12:47:26 pm »

Och här är Rautalampis födda 1865. Johan Paananen och hustru Kaisa Johansdotter f. 29.4.1865 Petter.

Seppo K

Akilio

• Ny
  • *
« Reply #7 on: Juni 08, 2015, 04:50:13 pm »

Tack så hemskt mycket för all din hjälp nu ska jag bara hitta Tyynes släktlinje.

Seppo K

• Ny
  • *
« Reply #8 on: Juni 08, 2015, 07:39:17 pm »

Tyyne Paananen hade två syskon som har avlidit: (Katiha)

1   Impilahti    Pitkäranta  Muurarin tytär    Aira    Kyllikki    Teuvontr.    Paananen    f.1928  d.26.12.1935  ålder 7år 18 dagar
2   Impilahti   Pitkäranta     Muurarinp.    Ensio Olavi    Teuvonp.    Paananen    f.1931 d.13.2.1933  ålder 1år 4 mån. 15dagar

Seppo K

Akilio

• Ny
  • *
« Reply #9 on: Juni 08, 2015, 08:31:09 pm »

the Tyyne im looking for is Ortodox and have atleast two siblings 1 a woman named Laura something that later married a Auvinen and had Reijo (son) and atleast 1 more, then there is a sibling (not certain sex), that should have gotten a daughter named Raia something that was born in finland but died in Sweden and have atleast 1 daughter (alive today), how ever Raya later renamed Helena died just outside Stockholm Reijo and his wife Maila should have passed in or around Kausala.

Akilio

• Ny
  • *
« Reply #10 on: Juni 08, 2015, 11:14:48 pm »

Tyyne är född med efternamnet Paulov hon gifte sig med Teuvo Johannes Paananen. Hennes mamma skall ha namnet Anna om jag minns rätt och hennes far Josef Paulov (inte säker på stavning). Anna och Josef skall ha dött i eller runt joensuu Finland. Tyyne skall ha haft ett cafe/restuarang i jyväskylä efter kriget någon gång upp till sin död 71. Jag vet om minst 2 syskon som fått barn ich barnbarn men inte säker på vad de heter. den ena ska vara Laura Paulov gift med en man med namnet Auvinen någonting. ett av deras barn Reijo Olavi Auvinen föddes 1932 och inte säker årtal han dog men bör ha varit i Kausala han fru Maila skall ha dött där med. De fick 4 söner och 1 dotter som alla lever idag. Reijos syskon vet jag inga namn på. Jag söker information om Tyynes föräldrar och syskon/syskonbarn. Mvh Lina

Seppo K

• Ny
  • *
« Reply #11 on: Juni 09, 2015, 11:17:28 am »

Jag fick hjälp från Karelia släktgroups Antti Kalliomäki. Han säger att enligt Impilahtis Kommunionbok Teuvo Paanases hustru heter Jevdokia Ivansdotter Pavlow, f. 28.7.1911. Deras vigseldag var 30.9.1928 i Salmis ortodox församling.  Jevdogia var registrerad i Salmi sockens ortodox församling, där i en stuga i Manssila by. Paret har flyttat från Impilahti till Lappeenranta (Vilmanstrand) året 1938. Ortodoxer har olika namn än luteriska, så Jevdokia kan ha användt  namn Tyyne och Ivan kan sägas  till exempel Juho eller Johan.

I Finland kan man i nätet inte publicera 100 år yngre uppgifter.  Yngre uppgifter måste man fråga från ifrågavarande församlingar. Från Katiha-databas kan man undantagvis få yngre uppgifter.  Arkiv av de Kareliska socken och församlingar som inte mera tillhör till Finland  är nuförtiden i Mikkeli Landsarkiv till året 1950. Med alla dessa uppgifter kan du fråga personbevis av Tyynes familj. Du kan skriva på svenska eller på engelska. Tjänsten kostar lite.

Mikkelin maakunta-arkisto (Landsarkiv)
Postaddress: PL 2, 50101 Mikkeli
Tel: +35829 533 7200
Släktfoskning: +35829 533 7303 (klo 9-16)
email: arkisto
  • narc.fi

Akilio

• Ny
  • *
« Reply #12 on: Juni 09, 2015, 02:19:35 pm »

Tyyne, min mormors mamma födde min mormor 2 februari 1935 men vi har hört det ska ha varit i Jyväskylä?
Tyyne skall också ha haft minst 2 syskon en vid namn laura nånting som dog i Sverige och hennes föräldrar skall ha hetat Josef & Anna.