Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Johan Andersson f. 7.6 1782. Dräng på Sperring furirboställe i Petalax.  (Read 17019 times)

BSV

• Flitig
  • **

Johan finns på stundars

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=9703057

före Johan finns en Maria Andersdr. som är född 27.1.1780 , hittar ingen lämplig på Hiski, men däremot finns en intressant maria född 24.1.1781 i Kauhava.Hon skulle då kunna vara syster till Johan.

Lisan

• Ny
  • *

Tack Rune!

Verkligen en stor överraskning att du hittat detta! Jag hade gett opp för länge sedan. Men skickliga släktforskare kan!

Med vänlig hälsning  Inga-Lill

Lisan

• Ny
  • *

Tack BSV för uppgiften om Johan på Stundars.
Hittar inte Johan i någon födda-bok i Lappo eller däromkring men man får väl tro på uppgifterna i flyttningsattesterna i Kristinestad att Johan Andersson är född  7.6 1782 i Lappo och att föräldrarna då är Anders Östensson f.1743 och Magdalena Henriksdotter f. 29.4 1750 i Clemetsö. Jag hittar också en Beata Henriksdotter f. 1.1 1749 i Clemetsö som verkar vara syster till Magdalena och som är gift med Simon Petter Östensson f. 1741  och de bor på Hudd i Helsingby. Men var Anders Östensson eller hans bror? Simon Petter Östensson är födda  hittar jag inte någonstans!
 Någon som vet?

runfor

• Flitig
  • **

Simon Petter Östensson var född 29 okt 1741, son till soldaten vid Bygdeå kompani (och Västerbottens regemente) Östen Simonsson Flank (c1714 - 1758 i Pommern) och hans hustru Magdalena Östensdotter (1713 -1790). Detta par hade också en son Anders född 12 sep 1745. Detta stämmer inte riktigt med dödboken, Anders dör i Harakangas, beg 12 maj 1791 och anges då väldigt exakt vara 53 år 2 v o 1 d. Men jag tror nog ändå att det rör sig om samma Anders.
Ett annat par värt att kolla upp är Simon Löfqvist och Catharina Henriksdotter, vilka också finns i Harakangas (och Vasa stad, Helsingby, Solf och Malax). På det viset kan man kanske hitta säkra bevis för Johans ursprung.

Lisan

• Ny
  • *

Tack runfor! Jag tyckte ju att namnet Östenson lät "svenskt". Nu hittade jag också inkommet flyttningsbetyg för Simon Petrus Östenson i Korsholm 1770. Född 1741 i Nysätra socken, Hertzånger by, så för honom tycks allting stämma. Sämre är det med Anders Östenson i Harakangas. Skulle åldern vid hans död 1791 ha stämt med födelseåret för Anders Östenson född 1745 i Bygdeå, Sikeå hade man ju vågat tro att det är samma person. Men nu känns det lite osäkert.

MVH Inga-Lill

Lisan

• Ny
  • *

Barnen till Anders Östensson och Magdalena Henriksdotter är enligt Hiski födda i Lappo: Maria f. 1775. I Kauhava: Andreas f. 1777 och Maria f. 1781 samt i Ylihärmä: Anna f. 1788. Men alla födda i Harakangas by. Är alla födda på samma plats? Är det någon som känner till om samma Harakangas hört till Lappo, Kauhava och Ylihärmä under olika tider?

Inga-Lill

BSV

• Flitig
  • **

I alahärmä finns också anna född 20.3.1788 + 3 till födda 15.9.1778,3.10.1784 och 27.9.1786

Lisan

• Ny
  • *

Ännu en annan församling och flera barn födda! Det märkliga är att byn eller gårdens namn alltid är Harakangas oberoende av församling. Fast 15.9 1778 då barnet Catharina döps i Alahärmä står det ju Vesiluoma. Och Johan Andersson som skall vara född 7.6 1782 hittas inte i någon födelse-bok!

MVH Inga-Lill

runfor

• Flitig
  • **

Östen är verkligen ett namn som tycks vara mycket ovanligt i Österbotten, medan det är förhållandevis vanligt i Västerbotten och Västernorrland.
Simon Petrus Östensson bor med modern och syskon i Hertsånger till 1770 då han i förhörslängden finns noterad som avflyttad till Österbotten. Brodern Anders flyttar samtidigt till en grannby (där jag inte återfunnit honom). Med tanke på hur ovanligt namnet är tror jag ändå att den Anders Östensson som kommer till Hudd några år efter Simon P och där gifter sig med en syster till dennes hustru bör vara en broder.
Anders Östensson o hu samt ytterligare en svåger Simon Löfqvist o hu flyttar till Harakangas. Enligt inflyttningsattester till Malax flyttar Simon med hu Catharina o dot Catharina därifrån 1791 (attesten undertecknad 27 feb 1791, alltså innan Anders o hustru dör). 1794 flyttar de till Solf. Återfinns där på Näsman hemman i Östersolf.
Husbondefolk på Näsman är Magnus Magnusson och Catharina Michelsdotter. Catharina dotter till Michael Henriksson Hudd och Beata Matsdotter i Helsingby. I familjen finns också Johan Andersson och Anna Andersdotter f i Lapo. Catharina kusin till Anna och troligen även Johan.

Rune

BSV

• Flitig
  • **

När Johan flyttar till Kristinestad kommer han från Korsnäs,men petalax tillhörde korsnäs fram till 1808 så kanske han fanns i petalax innan. Östen är ju ett väldigt ovanligt namn men i Petalax dör en änka 1807 som heter Östensdr men vem var hon gift med och varifrån kom hon ? Hon var född 1739 så kan hon ha varit en syster till Anders ?

http://hiski.genealogia.fi/hiski/6yugzi?se+0228+haudatut+2659

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7085053

Lisan

• Ny
  • *

Tror nog nu att det är ganska klart att Simon Petter Hudd och Anders Östensson var bröder. Då Anders och hustrun Magdalena Henriksdotter dör 1791 i Ylihärmä, Harakangas efterlämnar de 6 omyndiga barn som Simon Petter Hudd blir förmyndare för. Ett av barnen är sonen Johan Andersson. De övriga är sonen Michael f. 1786 och döttrarna Catharina f.1778, Maria f.1781, Anna f.1788 och Greta f.? Det ser ju ut som om Johan f. 1782 och Anna f. 1788 skulle följas åt som nu t.ex  på Näsman i Solf och sedan i Petalax. Anna finns också som piga på Hudd i komm.boken 1802-1808. Och en Johan Andersson finns tillsammans med Simon Löfqvist och Caisa på Pundars i Helsingby 1797-1802. Men där stämmer inte födelseåret för Johan. Men vad blev det av de andra barnen?

Inga-Lill

Lisan

• Ny
  • *

Jag undrade vad det blev av Johan Anderssons syskon. Nu har jag hittat systern Catharina (Caisa) f. 1778. Hon var piga på Sperring furirboställe i Petalax redan före 1805 och senare också hushållerska på Lolax gård och gifte sig till sist med sergeanten Otto Wilhelm Sölfverarm f. 1784. De fick en dotter Maria Wilhelmina 1813 men gifte sig först 1819. En dotter Catharina Johanna föddes 1822 men levde endast ett år. De bodde först på furirbostället men flyttade 1854 till ett nybyggt torp på Lolax. Där dog fru Catharina 1862 och sergeanten Otto Wilhelm 1865. Dottern Maria Wilhelmina var ogift och bodde efter faderns död hos sina kusiner Charlotta och Albertina Sölfverarm på Strömsvik villa. Hon flyttade 1896 till Vasa där hon dog år 1900.

Johans syster Maria Andersdotter f. 1781 flyttade år 1813 från Vasa till Esse där hon var tjänarinna och är i Komm.boken 1822-1828 skriven på kapellansbohlet som Maria Backman? 1829 flyttar hon till Kelviå där kapellanen är Elias Alcenius f. 1788. Där är hon skriven som Jungfru Maria Backman. Elias Alcenius troligen en släkting ev. bror till Johanna Doretea Alcenius som var gift med Johan Gustaf Sölfverarm i Petalax, bror till Otto Wilhelm. År 1831 flyttar Maria Backman till Petalax där hon bor i systern Catharinas familj först på Sperring och sedan på Lolax där hon dör 1857.