Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Rootstech and Familysearch  (Read 10048 times)

Karl Molander

• Ny
  • *
    • Rootsweb.com
Rootstech and Familysearch
« on: maj 06, 2014, 08:02:36 am »

Hello.

This is a video. I thought very funny. However, it is about a new project. Indexing obituaries.

Take a look at this link: http://link.brightcove.com/services/player/bcpid3087609390001?bckey=AQ~~,AAAAsMO7iuE~,0a6boL_aMzT2_ssECJqwgOHkxqJpCAwC&bctid=3309464629001

Above link found here:https://familysearch.org/blog/en/obituaries-volunteers-treasure-trove-searchable-stories/
Karl G. Molander

Öllegård

• Flitig
  • **
Re: Rootstech and Familysearch
« Reply #1 on: september 28, 2017, 02:23:02 pm »

Ja, det var kul med "Captain Jack Starling".

Jag har själv lagt upp det jag hittat på Family Search. Det jag hade i min dator försvann när datorn gick sönder. Så det känns tryggare att ha det på nätet. Bara inte Family Search lägger av också. Men eftersom sajten tillhör mormonerna, så finns den väl kvar så länge mormonerna (och internet) finns kvar.

Öllegård

• Flitig
  • **
« Reply #2 on: januari 02, 2018, 04:48:02 pm »

Jag blir galen på FamilySearch! De vill ha "sources" och det är ju seriöst. Alltså lägger jag upp mina källor när jag för in uppgifter. Men nu möts jag ideligen av "Sorry, the sources feature is currently unavailable". Jag ska återkomma senare tycker de. Men det har jag inte tid till. Kan de inte ta emot mina uppgifter när jag gjort mig besväret att leta fram källan, så får det vara.

Karl Molander

• Ny
  • *
    • Rootsweb.com
« Reply #3 on: augusti 22, 2018, 04:56:55 pm »

Greetings.

Please, continue to enter names into FamilySearch. Do not give up because of questions about source material.
I myself enter a lot of names without an official source. Sometimes I upload a page from Communion book or birth/marriage/death to show the info I have found.
I try to be accurate with places of birth/marriage/death; for example:
"Sandbacka, Påras, Kronoby, Vasa, Finland"
"Whilobacka, Öfverpurmo, Pedersöre, Vasa, Finland"

I do not use farm names (places) as a surname. There are exceptions. Some uses multiple farm names as surnames, thus creating a traveling history. Example: Johan Andersson Vilobacka, H
Karl G. Molander

Öllegård

• Flitig
  • **
SV: Rootstech and Familysearch
« Reply #4 on: oktober 06, 2019, 02:36:48 am »

Jag uppger hemmansnamnen som efternamn i Family Search. De får skylla sig själva som inte har med den varianten. Hur ska man annars skilja alla dessa Johan Johansson och Maria Johansdotter ifrån varandra? Jag blev själv helt vilseledd när två personer med samma förnamn och farsnamn och födda samma år dök upp. Jag lade till hemmansnamnen på bägge så det inte blir fler förväxlingar.