Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: DNA-tester  (Read 31672 times)

storback

• Ny
  • *
DNA-tester
« on: April 02, 2014, 09:21:45 am »

Hej!
Jag är född i Malax  :happy: ( bor numera i Linköping, Sverige) och har mina djupa rötter där samt Solf och Vöråtrakten. Jag har nu gjort en DNA testning för det är en hjälp att kunna bekräfta och möjligen utvidga min släktforskning. Det är verkligen spännande med den nya tekniken men det bygger ju på att det finns någon att jämföra sitt DNA med. Vad jag förstår så är Finland bra representerat i sammanhanget. Den allra största delen av mina träffar kommer från Finland.
Är det någon som vet hur vanligt det är bland släktforskare i ovan nämnda trakter att göra DNA-test och om det är i ökande? Jag vill verkligen rekommendera testning för det ger en ny dimension åt släktforskningen.
Kanske några släktforskarföreningar ordnar kurser i ämnet?
Hälsningar Viking.

Torbjörn Nikus

• Flitig
  • **
Re: DNA-tester
« Reply #1 on: April 03, 2014, 08:02:26 am »

Hej!
Du kommer att få en uppdatering på DNA-träffar varje gång någon hittas. Jag antar att ditt Y-DNA är I.
Dina flesta träffar är då i svenska och finska Österbotten, förstås i Skandinavien, men också många i Tyskland, Holland och Amerika.
Jag har en till och med i Thailand.
Torbjörn

storback

• Ny
  • *
« Reply #2 on: April 07, 2014, 10:41:24 pm »

Det stämmer, det är I-M253 på farslinjen och morslinjen H1C5. Har bl.a. fått matchning på Grims från Vörå-trakten.
Hälsningar Viking

Carp

• Ny
  • *
  • · NULLUM · EST · DUBIUM ·
« Reply #3 on: April 10, 2014, 05:28:36 pm »

Hej,

Jag undrar, är det många på forumet som har gjort DNA-test? Jag har själv gjort en 67-märkes-test -- och så har jag sponsorerat en mindre test åt föräldrarna -- och som för de flesta svenskspråkiga österbottningar är ju y-DNA:t av haplogrupp I. Mitokondriska DNA:t är ju förstås en annan femma. Jag undrar dock om någon har haft nytta av resultaten de fått? Vad säger ni? Haplogruppen är ju egentligen bara en konversationspjäs.

Carp
·   N U L L U M   ·   E S T   ·   D U B I U M   ·

storback

• Ny
  • *
« Reply #4 on: April 23, 2014, 09:26:39 am »

Hej Carp!

Jag såg att vi har en genetisk distans på 6 på Y-DNA 67 enligt FTDNA. Då är det nog inte osannolikt att det är inom tidsrymden för de skriftliga källorna i kyrkböckerna.
Det är säkert lättare att hitta släktingar genom att göra FF-testen som vad som kan kallas träffar på "hursomhelstsläktingar". Jag är ny på det här med DNA som hjälp vid släktforskning och har inte hunnit med att kolla upp så många FF-träffar. Har i alla fall hittat en ny, en bror till min farfars farmors farmors far.
På en svensk facebookgrupp, DNA-anor, har jag sett att en del har hittat nya släktingar i 1-4 % av sina träffar. Hur många träffar vi får beror ju mycket på hur många som testat sig. Antalet testade personer stiger ganska fort och ökningstakten kommer att stiga ännu mer vart efter priserna på tester sjunker.

Hälsningar Viking Storback

storback

• Ny
  • *
« Reply #5 on: April 23, 2014, 10:38:56 am »

En användbar länk: http://gronastubben.se/wordpress/

Viking

Jörgen

• Ny
  • *
« Reply #6 on: April 23, 2014, 11:43:47 pm »

Har även jag gjort DNA-tester på Family Tree DNA. Vet inte om jag nu egentligen har haft någon större praktisk nytta av det i släktforskningen tills vidare åtminstone, men väldigt intressant och lärorikt är det.

Med 6/67 markörers Y-DNA träff är det visserligen helt möjligt att den gemensamma förfadern kan finnas inom tidsrymden för skriftliga källor, men mera allmänt verkar det nog sannolikare att man måste gå tillbaka minst 20-25 generationer, och således klart över 500 år tillbaka i tiden.

På FF-testet har jag fått överraskande många oförklarliga träffar på finnar med rötterna i inlands-Österbotten, medan det är mest Amerika- och Sverige-emigranter med rötterna i svenska Österbotten. Jag får intrycket, att väldigt få finlandssvenska personer har testat sig tills vidare.

Carp

• Ny
  • *
« Reply #7 on: April 24, 2014, 07:34:19 am »

Det verkar nog så, jo. Förstås, ju fler som gjort/gör testerna desto fler 'träffar' får man ju. Relativt intressant kan det ju vara i vilket fall, även om man då inte hittar direkta släktingar. Tidsrymderna är ju dock ganska fantastiska, som sagt.

storback

• Ny
  • *
« Reply #8 on: April 24, 2014, 08:41:15 am »

Hej Torbjörn!

Jag har dig som träff på y-DNA med GD 4.
Har annars nästan bara träffar på finska namn så det verkar vara dåligt med testfrekvensen i svenska Österbotten.
Hälsningar Viking

Carp

• Ny
  • *
« Reply #9 on: Maj 09, 2014, 10:20:24 pm »

Jovisst, ju fler som testar sig, desto större chans att hitta släktingar, förstås. Och såsom Storback skrev: det är ju egentligen via det autosomala DNA:t som man bäst/lättast hittar släktingar. Hos FamilyTreeDNA heter testet ju precis Family Finder. Tester för y- eller mt-DNA ger ju egentligen bara allmänna haplogrupper och sånt. Visserligen intressant det också.

Carp

• Ny
  • *
« Reply #10 on: Maj 16, 2014, 01:30:54 pm »

Om du har gjort din DNA-test vid Family Tree DNA, löner det sig nog att bli medlem i gruppen DNA Finland (<- klicka för länk). Artiklarna är mestadels på engelska, och kommunikationen är mestadels på finska, men vissa artiklar och sidor finns också på svenska.

[Sådär förbisagt har jag fått veta att Ancestry inte är att rekommendera. All information man för in i Ancestrys databas -- DNA-info och släktskaps-information, till och med bilder och porträtt -- blir automatiskt Ancestrys egendom. Artiklar finns om folk som har tagit till rättshjälp för att återfå sina egna(!) bilder.]

Torbjörn Nikus

• Flitig
  • **
« Reply #11 on: Maj 16, 2014, 05:42:06 pm »

Viking,
som ditt namn antyder, hör du till I på faderslinjen.
Var har du dina rötter? Mina är i Vörå.
h
Torbjörn

storback

• Ny
  • *
« Reply #12 on: Maj 24, 2014, 09:20:25 am »

Torbjörn,
Det stämmer att min haplogrupp är I-M253.
På min faderslinje är det i Malax från slutet av 1600-tal. Moderslinjen finns i Vörå från början av 1700-talet.
Jag har lagt upp min gedcom-fil på FTDNA där kan du se mina anor.
Hälsningar Viking.

Öllegård

• Flitig
  • **
« Reply #13 on: Augusti 05, 2015, 08:00:10 pm »

Är det alltså Family Tree DNA man ska vända sig till? Det finns ju också 23andMe, men kanske färre skandinaver där?

Men visst är det rätt dyrt att testa sig? Dessutom när jag gick in på en sajt stod det så mycket som jag öht inte begrep. Känns som jag måste ge en kurs i genetik först.  :-[

För mig skulle enbart mtDNA (mitokondrier?) och autosomalt vara aktuellt; några Y-kromosomer har jag ju inte.

Men det verkar vara mycket att ta ställning till:
http://ssgg.se/vilket-test-ska-jag-valja/
http://ssgg.se/jamforelse-av-testforetagen/

Man kan tydligen få veta hur mycket neandertal man är också.  ;)

storback

• Ny
  • *
« Reply #14 on: Augusti 06, 2015, 08:31:41 am »

Jag tror nog det är Familytreedna som gäller för oss här i Skandinavien. 23andMe har ju dessutom en avskräckande hög fraktkostnad, 95 Dollar. mtDNA ger faktiskt inte så mycket träffar, det är ett DNA som inte muterar så ofta så träffarna kan ligga 1000 år tillbaks i tiden. Men vill man veta sin haplogrupp så är det ju OK.
Lycka till med testandet!
Hälsningar Viking.