Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Boberg, Carl Gustav, född 1727 ?  (Read 8980 times)

Anna-Stina

  • Ny
  • *
  • Posts: 3
Boberg, Carl Gustav, född 1727 ?
« on: februari 20, 2014, 09:21:51 pm »

Hej där !
Jag undrar om någon vet något om Carl Gustav Boberg född 1727, okänt var.
Han gifter sej 1764 med Catarina/Catrina Nyman, och är då kocken, och de finns då i Öjebyn. Senare är han rustmästare, furir och slutligen då han dör år 1800 är han Skattebonde i Hortlax, Sverige. Det tidigaste jag har hittat honom är i en generalmönsterrulla för Västerbottens Regemente år 1768 och då står följande: hit befodrat afskedade rustmästaren vid Kungl. Österbottens Regemente, Carl Gustav Boberg. Det är därför jag börjar tänka att han kanske kommer från Finland ?
Har letat men hittar ingenting , men kanske nån här vet något
/ Anna-Stina Hedkvist
Logged

jmpelo

  • Flitig
  • **
  • Posts: 136
Re: Boberg, Carl Gustav, född 1727 ?
« Reply #1 on: februari 21, 2014, 12:21:01 am »

I found this reference:
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96sterbottens_regemente

In the Geni database I found this about Carl Gustav Boberg:
b. 1727, married to Catharina Wijdstrand, and they had a daughter Sara, b. 29 Mar 1770 Hortlax, Piteå, d. 1824.

Carl Gustav's second wife was Margreta Jonsdotter Lax, b. 1730.   Carl died 9 Oct 1800, Hortlax, Piteå.

Boberg was a soldier name, and there are many Boberg queries online for people using that name.
Logged

jmpelo

  • Flitig
  • **
  • Posts: 136
Re: Boberg, Carl Gustav, född 1727 ?
« Reply #2 on: februari 21, 2014, 12:24:44 am »

Correction:  Carl Gustav Boberg's first wife was Catharina Wijdstrand Nyman.  His second wife was Catharina Margreta Jonsdotter Lax.

June
Logged

Anna-Stina

  • Ny
  • *
  • Posts: 3
Re: Boberg, Carl Gustav, född 1727 ?
« Reply #3 on: februari 22, 2014, 09:50:26 pm »

Hej thanks for the answer, but rustmästare did not change their name as a Soldier.
Does someone maybe know where he is born ? Finland ??
/Anna-Stina
Logged

runfor

  • Flitig
  • **
  • Posts: 402
Re: Boberg, Carl Gustav, född 1727 ?
« Reply #4 on: februari 26, 2014, 02:20:11 pm »

Carl Gustaf kom till Piteå (Öjebyn) som kock till regementschefen Carpelan.  Många i Carpelan-familjen är senare dopvittnen till hans barn.
William Carpelan hade tidigare varit chef för Österbottens regemente och finns 1750-1757 på Tottesund i Maxmo. Kocken Boberg verkar finnas med hela tiden.

1756 får han ett barn med Anna Johansdotter i Vörå (Lotlax). Att han i Västerbottens regementes rulla skrivs som avsk rustmästare måste vara något som Carpelan fixade, för han återfinns inte i Österbottens regementes rullor. I Maxmo anges han vara född 1730.

Rune
Logged

Anna-Stina

  • Ny
  • *
  • Posts: 3
Re: Boberg, Carl Gustav, född 1727 ?
« Reply #5 on: februari 26, 2014, 10:25:48 pm »

Hej !
Detta är de första uppgifterna bakåt på denne, min mormors mmmmmmmmmm far, som du lyckats leta fram.  Oj vad glad jag blev  :D
Stort TACK !  / Anna-Stina
Logged

runfor

  • Flitig
  • **
  • Posts: 402
Re: Boberg, Carl Gustav, född 1727 ?
« Reply #6 on: september 05, 2017, 05:23:50 pm »

Carl Gustaf Boberg var son till sergeanten Petter Boberg vid Prins Gustafs regemente. Detta visas på vårtinget 1755 i Vörå, där det behandlas att CGB fått ett barn med pigan på Tottesund Anna Christina Floman. Barnet föddes i Nådendal, dit Anna Christina flyttat till sin moder.
Prins Gustafs regemente hette egentligen 1755 Kronprinsens regemente och hade tidigare haft flera olika namn. I GMR 1732 ser man att Petter Boberg hette Eriksson. I GMR 1728  (regementet hette då Generalmajor Philip Bogislaus von Schwerins regemente) att han är 34 år med 16 tjänsteår och från Stockholms stad.Bobergs kompani mönstrade då i Landskrona, så kanske finns CGBs födelse där eller i någon omgivande församling.
Logged

Chrivik

  • Ny
  • *
  • Posts: 2
Re: Boberg, Carl Gustav, född 1727 ?
« Reply #7 on: februari 04, 2018, 11:33:08 am »

Runfor, jag har försökt komma i kontakt med dig via epost, men det fungerar inte.
Jag söker efter källorna till uppgifterna du lämnat, men har svårt för att hitta. Hoppas du kan hjälpa mig vidare i sökandet/ Christina
Logged

runfor

  • Flitig
  • **
  • Posts: 402
Re: Boberg, Carl Gustav, född 1727 ?
« Reply #8 on: maj 03, 2018, 08:04:39 pm »

Christina,

jag är lite osäker om vilka källor du efterlyser (tycker jag redovisat dem på någorlunda hyfsat sätt), men kan ju börja med den senaste uppgiften från Vörås dombok. Är det något mera du undrar över, så specifiera vilken uppgift det gäller.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=22643397

Boberg avhandlas också i §22 vid samma ting och § 13 på vårtinget 1756.

Rune
« Last Edit: maj 03, 2018, 08:27:46 pm by runfor »
Logged

Chrivik

  • Ny
  • *
  • Posts: 2
Re: Boberg, Carl Gustav, född 1727 ?
« Reply #9 on: juni 19, 2018, 02:34:34 pm »

Tack, jag ska försöka läsa detta vid tillfälle. Jag har väldigt svårt att hitta rätt regemente och rätt Boberg, är nybörjare när det gäller dessa rullor/ Christina
Logged