Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Kloo  (Read 7833 times)

Sameli36

• Ny
  • *
Kloo
« on: september 27, 2013, 03:41:41 pm »

Kathy, som är en avkomma till Kristian Israelsson Kloo, född 27.10.1868 i Iskmo (fldr Israel Karl-Fredriksson Kloo 29.5.1836-- och Maria Sofia Abrahamsdotter Ström 16.2.1842-31.5.1905) vill veta om hon har nu levande släktingar någonstans i Finland (Iskmo eller annanstans), "tredje" eller "fjärde" kusiner eller andra. Israels fldr var Carl Fredric Kloo, f. 18.10.1790 och Ulrica Israelsdotter Berg, f. 22.4.1796. De eventuella uppgifterna eller tipsen kan skickas via epost samppa.asunta<at>phpoint.fi .
Kathys mors far- eller morfar Kristian emigrerade till Amerika år 1892. Också två av hans bröder for efter honom ochdog enl. uppgift ogifta och barnlösa. Åtminstone två av hans syskon, Maria Sofia (f.10.11.1870) och Israel (f. i juli 1875) blev kvar i Finland och grundade familj. Maria Sofia (senare Isaksdotter, som torde vara ett kopieringsfel) gifte sig 1899 med Edvard Axelsson Sparf och fick åtminstone ett barn, Helmi Ulrika, f. 10.6.1903, om vilket det inte finns dödsdatum i den sista kommunionbok som finns tillgänglig på webben. Av Israel barn lämnade fyra - Selma Sofia, Einar Georg , Ingrid Mathilda och Johan August, kommunionboken vid liv.

Bengt

• Ny
  • *
Re: Kloo
« Reply #1 on: november 25, 2015, 02:45:12 pm »

Jag är avlägset släkt med Kristian Israelsson Kloo f. 27.10.1868. Han var min mormors femmänning, men antagligen finns det någon nulevande som är betydligt närmare släkt. Om Samppa så anser kan du sända meddelandet till USA. Jag behärskar nog engelska tillräckligt, men jag tycker jag är aningen avlägset släkt. Jag hittade Kristian i Ellis Island 18.3.1892 när han anlände med Nevada. Vem av hans bröder som for efter vet jag inte. Kristian ansågs vara oduglig som militär så han tog sin chans och emigrerade. De andra bröderna (4 st) var dugliga.