Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Vassor och Lotlax  (Read 2864 times)

Elisabeth Helsing

• Ny
  • *
Vassor och Lotlax
« on: September 19, 2013, 09:10:27 pm »

Jag släktforskade för ett tiotal år sedan och fick då hjälp av Henrik Mangs ett par gånger. Tyvärr var jag då helt fel ute då jag utgick från material som någon annan sammanställt, och jag körde fast gång på gång... Ingenting tycktes stämma.

Strax efter detta gick jag in i väggen och var utbränd en andra gång, därför fick allt gällande släkten ligga i en låda och jag ville helt enkelt inte se anteckningarna. Nu har mycket hänt efter detta och för ett år sedan fick jag kontakt med en fyrmänning jag inte visste fanns. Samtidigt hittade jag en dopsedel för min farfars far och se då... Då gick det upp ett och annat ljus att jag varit helt fel ute; fel förfader, fel ort, fel fru...

Mina forskningar har nu fört mig till Vassor by och före det Lotlax. Nästa sommar åker jag över Kvarken tillsammans med min kompis och gästar hennes farbror i Maxmo, och då tänker jag minsann ge mig ut på jakt! Jag behöver därför tips om vart i Kvevlax och Vörå jag ska vända mig för att forska vidare. Jag vet att vad det gäller Kvevlax/Vassor by är det hemmanen Ivars och Wasberg jag ska söka, och i Lotlax är det Helsings, hemman no 8. Finns det kartor över byarna någonstans? Jag har försökt att söka på nätet, men då jag inte talar finska går det inte så bra.

En annan fråga rör varför samtliga barn tycks lämna föräldrarna kvar på hemmanet och ge sig ut åt andra håll, då hemmanet funnits i släkten i generationer. Helt plötsligt är det andra huvudmän på hemmanet, och bara de åldriga föräldrarna och ett barn kvar. Ägde man hemmanen, eller förvaltade man dem bara? Det rör sig om förra delen av 1800-talet.

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
Re: Vassor och Lotlax
« Reply #1 on: September 20, 2013, 08:32:26 am »

Hej.
Välkommen åter till släktforskarskaran.

Om jag har möjlighrt kan jag nog försöka ge dej tips.
MVH
Henrik Mangs