Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Verktyg och resurser  (Read 37995 times)

Carp

• Ny
  • *
  • · NULLUM · EST · DUBIUM ·
Verktyg och resurser
« on: september 07, 2013, 11:58:28 am »

Hej,

Har månde medlemmarna här några tips på datorprogram eller diverse verktyg som kan underlätta släktforskningen?

Själv använder jag Gramps, ett 100% gratis, stabilt PC-program som är helt GedCom-kompatibelt.
http://gramps-project.org/

Gramps har ju fördelen att importera och exportera data i ett pyttelitet textformat som godkänns av alla genealogiprogram. Plus att programmet finns på svenska. :happy:

Finns det andra, och i så fall vilka? Har ni erfarenheter?

Tackar på förhand.
·   N U L L U M   ·   E S T   ·   D U B I U M   ·

stenro-6

• Flitig
  • **
Re: Verktyg och resurser
« Reply #1 on: september 08, 2013, 10:21:47 am »

Hej!
Detta kan man ju inte ge svar på med några ord.  Det finnes många goda släktforskarprogram, samt möjligheter att söka uppgifter via internet olika beroende på i vilket land man bor.  Jag föreslår att Du går med  i en släktforskarförening eller deltar i någon kurs som är avsedd för ändamålet där man kan få svar och hjälp med att komma igång.
Mvh
Rolf

Carp

• Ny
  • *
« Reply #2 on: september 22, 2013, 10:32:52 pm »

Hej Rolf.

Tack för ditt inlägg. Jag bara undrade om nån på forumet hade personlig erfarenhet av det pletora av genealogiprogram (kommersiella eller gratis) som finns där ute.

Westadmin

• Administrator
  • Flitig
  • **
« Reply #3 on: september 26, 2013, 06:37:25 pm »

De flesta jag känner använder programmet Disgen, men det finns säkert många andra bra program också.
mvh.
Maggan Lindholm

Carp

• Ny
  • *
« Reply #4 on: september 26, 2013, 08:56:56 pm »

Tack för uppgifterna, Maggan. Jag har kollat in DisGen lite grann, men 75e verkar lite väl blodigt. Jag tror jag håller mig till Gramps tillsvidare. Kostar gratis.

Elisabeth Helsing

• Ny
  • *
« Reply #5 on: september 26, 2013, 10:55:54 pm »

I min tidigare forskning använde jag Holger, men då datorn där allt var upplagt gick hädan, fick jag så lov att byta då det numera inte finns diskettstationer i datorerna (där ser ni hur länge sedan det är jag höll på förra gången...)

Numera använder jag Ancestry, mycket praktiskt att det ligger på nätet och jag kan dela mitt träd med bl a min fyrmänning som också forskar och min moster som forskar på släkten på min andra gren. Det är också lätt att lägga till uppgifter om jag är ute på resa eftersom jag inte behöver ha min egen dator med mig. Det går till och med att lägga till uppgifter via mobilen.

/Elisabeth