Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Digihakemisto  (Read 26645 times)

Kuhlberg

• Flitig
  • **
Digihakemisto
« on: april 30, 2013, 03:23:20 pm »

Hej!

Projektet Digihakemisto hittas på adressen: http://digihakemisto.appspot.com.

På den ovanstående adressen hittar man en alfabetisk förteckning över samtliga de arkiv som även finns på Arkivverkets Digitalarkiv (finska Digiarkisto, adress: http://digi.narc.fi/digi/).

Genom att välja önskat arkiv (t.ex. församling) kan man bilda sig en uppfattning över vilka serier som är tillgängliga (t.ex. kommunionböcker). Härifrån kommer man vidare till innehållsförteckingen för en enskild kommunionbok - detta förståss under förutsättning att det var just serien med kommunionböcker som man valt! Hade man tidigare i stället valt serien med längder över döda och begravda så fortsätter man ju till den valda serien över döda och begravda. Och så vidare.

Den grundläggande idén med projektet är att vem som helst kan hjälpa till med att indexera serier. Med indexering menas i detta fall att en sida i t.ex. en kommunionbok ges det nummer som den har i den ursprungliga boken samt en kort beskrivning av dess innehåll. Ytterligare instruktioner erhåller man vid Digihakemistos inledande sida. Tyvärr är Digihakemisto enbart på finska.

Materialet som finns vid Digihakemisto är alltså detsamma som vid Digitalarkivet. Det material som ännu inte finns vid Digitalarkivet finns inte heller här. Sidorna öppnar sig ockå lika snabbt eller lika långsamt oberoende av varifrån man klickar på linkarna. Fördelen med att använda Digihakemisto är denna: Om man söker efter uppgifter ibland material ifrån en församling som man inte känner till ifrån tidigare blir man ju tvungen att söka på måfå, vilket kan vara (mycket) tidsödande. Har man tur har någon redan indexerat böcker ifrån församlingen ifråga vid Digihakemisto, och man hittar det man söker efter omedelbart och utan tidsförlust.

Tills vidare är endast en mindre del av materialet vid Digihakemisto indexerat. Den som vill dra sitt strå till stacken hittar säkert en församling eller ett arkiv att arbeta med.

Glada Wappen på Er alla!

Göran

Öllegård

• Flitig
  • **
Re: Digihakemisto
« Reply #1 on: april 12, 2015, 01:16:26 am »

Jag förstår inte riktigt fotograferingen av kyrkoböckerna på Digihakemisto. När jag bläddrat mig fram till rätt år så ser jag bara övre delen av vänstersidan. Jag hittar inget sätt att navigera längre ner el till högra sidan.

Och finns verkligen samma saker på Digitala Arkiv? Det jag sökte fanns inte alls där, däremot (teoretiskt) på Digihakemisto. Men eftersom det jag sökte inte fanns längst upp på vänster sida, så vet jag inte om det finns där.

Jörgen

• Ny
  • *
« Reply #2 on: april 12, 2015, 09:59:47 am »

Tryck ned vänster tangent på pekaren över bilden och håll den nedtryckt, så kan du "dra" bilden över skärmen med pekaren. Och sidonumret uppe i vänstra hörnet är en länk du kan klicka för att få upp originalbilden på Digitaaliarkisto.

Öllegård

• Flitig
  • **
« Reply #3 on: maj 03, 2015, 01:09:11 pm »

Tack, det är förvirrande att man kan trycka på samma siffra både till vänster och till höger. Dessutom på Astia längst till höger, har inte fattat vad Astia är.

Men nu när jag klickar på en siffra kommer det bara upp en blank sida. Längst upp finns "Föregående" och "Följande" men även om jag klickar där så kommer jag bara till en blank sida.

Jörgen

• Ny
  • *
« Reply #4 on: maj 06, 2015, 09:55:00 am »

Det är funktionsstörningar på Digitala Arkivets sidor för tillfället. Det är ganska dåligt med information om detta:

http://www.arkisto.fi/news/1405/1302/Digitalarkivets-offentliga-material-kan-anvaendas-via-webbtjaensten-Astia

Öllegård

• Flitig
  • **
« Reply #5 on: maj 07, 2015, 12:38:06 am »

Ja, detta kan ju betyda lite vad som helst:
Not Found

The requested URL was not found on this server.

Men Digihakemisto finns väl inte på samma som Digitalarkivet, de har ju en egen webbplats? Men även där möts jag ibland av Error.

Westadmin

• Administrator
  • Flitig
  • **
« Reply #6 on: maj 07, 2015, 07:23:39 am »

Digihakemisto länkar sitt material från Digitaaliarkisto, så därför finns inget där heller. Digitaaliarkisto har haft avbrott rätt länge nu (utan nån förklaring).
mvh.
Maggan Lindholm

Öllegård

• Flitig
  • **
SV: Digihakemisto
« Reply #7 on: april 10, 2022, 03:32:26 pm »

De har lagt om sidan Digihakemisto. Men nu står det bara på finska. Svensktalande göre sig icke besvär.  :( >:(

Men det är inte det värsta, de kommuner jag är intresserade av brukar stå på svenska. Jag tycker att jag inte längre kan både förstora och klicka mig åt sidan/neråt. Förr fixade jag det genom att klicka på sidnumret och kom till en sida där det var lätt att välja storlek och sedan navigera. Men nu kommer jag till Riksarkivet och där kan jag inte alls navigera. Ringen går bara runt och runt.

Ingen annan som upplever besvär med nya Digihakemisto?

Kent Sten

• Ny
  • *
SV: Digihakemisto
« Reply #8 on: april 14, 2022, 01:49:20 pm »

Hej!
Digihakemisto är inte en förenings hemsida utan det är en privat person som upprätthåller den, vi får väl vara glada att den finns, han var säkert tvungen att uppdatera servern därför ny adress och nytt utseende.
Då jag söker bland församlingar som är svenskspråkiga, så står det nog på svenska som det har gjort även tidigare. För mig fungerar det nog som vanligt att zooma både på digihakemisto och Riksarkivet. Det som inte fungerar på Digihakemisto längre tycks vara (lähdeviite) länken till original sidan på Riksarkivet. Det som däremot fungerar sämre är Riksarkivets nya sök (Astia) tidigare Digitaliarkisto.

Mvh, Kent