Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Efterlysning  (Read 12355 times)

Agardsson

• Ny
  • *
Efterlysning
« on: april 29, 2013, 11:22:37 am »

Jag söker upplysningar om Mathew (Matti) Avram Niemelä född den 16 oktober 1888. Han emigrerade från Lohtaja, Finland den 11 December 1909 till Amerika.
Hans moder skulle vara från Sverige Fader okänt.
Tacksam för alla upplysningar
Med vänlig hälsning
Arne Agardsson
agardsson@gloclanet.net

Marisme

• Flitig
  • **
Re: Efterlysning
« Reply #1 on: maj 01, 2013, 11:07:24 am »

Hej,

det finns i alla fall ingen med det namnet och född den dagen i Lochteå.

Det verkar vara någonting fel i uppgifterna, nämligen en Matti Leander Niemelä,
bondeson från Lochteå, skaffade Amerika-pass i november 1909 och reste till Scofield, Utah
i december 1909. Jag hittade honom och hans familj i kommunionboken i Lochteå,
han var född 10 mars 1888. Föräldrarna var Johan Jacobsson Niemelä och Maria Fredrika
Herlevi.

Jag tror att din Matti Avram Niemelä var inte han som emigrerade från Lochteå i december
1909.

Mvh Maria

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #2 on: maj 01, 2013, 12:24:16 pm »

Hej,

jag hittade även en Matt Niemola på WWI 1917-1918 Draft Cards. Han var född i
Tervola 16 oktober 1888. 1917 bodde han i Wadena County, Minnesota, USA.

Tervola födda-böcker finns inte på nätet, men på barnaboken i Tervola hittade jag
en familj från Niemelä torp. De hade en son som var född 16 oktober 1888, men han hette
Herman Wiljami. 

Sen, på Migrationinstitutets sidor hittade jag bondesonen Matti Aapo Niemelä från Tervola,
och på hans pass står att han var född 4 oktober 1888. Han reste till Calumet, Michigan i mars
1908.

Ganska förbryllande uppgifter.

Mvh Maria
« Last Edit: maj 01, 2013, 12:33:37 pm by Marisme »

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #3 on: maj 01, 2013, 05:56:11 pm »

Här är han som var född 4 oktober 1888 och som reste till USA 1908.
Han hette Matti Aaprami, som stämmer bra med Matti Avram. 

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #4 on: maj 01, 2013, 05:59:33 pm »

Och här är Niemelä-pojken som har rätt födelsedatum 16 oktober 1888,
men fel namn, Herman Wiljami. Det är alltså två olika pojkar i Niemelä i Tervola,
som hänger ihop på något sätt. Den ene har rätt namn men fel födelsedatum,
den andra har fel namn men rätt födelsedatum.

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #5 on: maj 01, 2013, 06:39:08 pm »

Här är 1917 års Matt Niemelä i USA, född 16 oktober 1888 i Tervola.

Agardsson

• Ny
  • *
« Reply #6 on: maj 01, 2013, 07:21:55 pm »

;)Tack så jättemycket Maria för dessa upplysningar. Rätta uppgifter för Matti Niemela är att han är född den 16 oktober 1888 i någon plats som kan heta Bakkala i Oulun Lanni. Han anlände den 3 april 1908 till Port Huom i Michigan. Ser ut som om han emigrerade från Hangö i Finland. Datum saknas, med SS Canadian? till Montreol. Jag har fått dessa svårlästa uppgifter från Decklaration of intension utfärdat den 15 December 1915. Detta datum skulle han bo på Red Eye Inp Modema i Minnesota.
Bakkala har jag inte kunnat återfinna på kartan över Finland.
Hoppas detta kan leda till säkrare uppgifter om föräldrarna.
Tack än en gång för Din hjälp.
Mvh
Arne

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #7 on: maj 01, 2013, 09:02:52 pm »

Detta datum skulle han bo på Red Eye Inp Modema i Minnesota.

Titta lite noggrannare på WWI-pappret. Ser du att står Red Eye Town, Wadena, Minnesota där? Och
att han är född i Dervola, som på finska skrivs som Tervola? Tervola finns i Oulu (Uleåborgs) län.

De som åkte från Finland i början av 1900-talet är nog ganska väl dokumenterade både i Finland
och USA. Det skulle vara väldigt konstigt att skulle finnas två Matti Aaprami/Aapo/Avram Niemelä som
båda var födda 16 oktober och som åkte till USA, och bara den andra är dokumenterad.

Matti Aapo Niemelä från Tervola lämnade Finland 23 mars 1908, fartyget från Hangö hette s/s Urania.
Han fortsatte från England 2 april 1908 med ett ångfartyg som hette s/s Canada. De här uppgifterna kommer från
Migrationsinstitutet.

Hans föräldrar är de som står bildbilagan tervola_niemelä.jpg, Juho Aapo Juhonpoika Niemelä och hustrun
Johanna Fredriika Ryttylä f. 1850.

Mvh Maria

« Last Edit: maj 01, 2013, 09:16:18 pm by Marisme »

Agardsson

• Ny
  • *
« Reply #8 on: maj 02, 2013, 03:34:49 pm »

Hej Maria,
Tack för Dina uppgifter
Min sagesman i USA säger sig ha funnit i Ancestry att både Matti och hans bror Herman är döda i Finland och begravda i Trevola. Enligt min kontakt skulle inte Matti Niemelä vara samma person som emigrerade till Canada och vidare till USA 1908!
Kanske det är något som inte stämmer med adressen i WWI-dokumentet?
Jag måste säga att jag är mycket förbryllad!
Kan Johanna Fredrika Ryttylä vara född i Sverige 1850?
MVH
Arne

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #9 on: maj 02, 2013, 04:58:28 pm »

Hej,

WW1-dokumenterna brukar vara mycket pålitliga, enligt min erfarenhet. Vad baserar din USA-sägesman sin
uppfattning på att det inte skulle vara han på WW1-dokumentet? Och varifrån kommer uppgiften att Matti
Niemeläs mamma är född i Sverige?

Johanna Fredrika var född med namnet Bergmark, dagen var 25 april 1850. Hon föddes i alla inte i Tervola, så visst kan
hon vara född i Sverige också.

Mattis pappa hade ett annat efternamn också, i kommunionboken nämns han som Juho Aapo Juhonpoika Pelto eller Niemelä.

Det var ju intressant att höra att Matti hade en bror som hette Herman. Han hette ju Herman Niemelä som var
född 16 oktober 1888. Men de var kanske kusiner ändå, i stället för bröder? Jag kan försäkra, att de finska
kommunionböckerna ljuger faktiskt inte. Och pass- och passagerarlistorna på Migrationsinstitutet är inte
heller upphittade. Kolla själv på www.migrationinstitute.fi

Verkar vara mycket trassligt det här fallet nu. Det är bäst att du tar kontakt till pastorskanslin i Tervola och gör
en förfrågning om Matti och Herman Niemelä, och också vilka som var deras föräldrar och när och var de föddes.
Och också var och när de dog. På det sättet får man veta sanningen i stället för en massa antagningar.

Mvh Maria
« Last Edit: maj 02, 2013, 05:39:23 pm by Marisme »

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #10 on: maj 02, 2013, 06:10:09 pm »

Hej igen,

enligt www.familysearch.org har Johanna Fredrika Bergmark och Johan Johansson Ruona fått
barn i Nedertorneå, Sverige åren 1869, 1871, 1873 och 1876. Barnens namn och födelsedatum
stämmer med den här familjen i Tervola (se bildbilagan), dit de har senare flyttat. Där finns även
sonen Matias Abrami, född 4 oktober 1888, han som senare åkte till USA. Fadern Johan har haft
följande efternamn: Ruona, Pyttynen, Pelto och Niemelä.

Bergmark är inte ett typiskt namn i Finland, så Johanna var möjligen född i Sverige, kanske
Nedertorneå.

Mvh Maria

« Last Edit: maj 02, 2013, 06:26:15 pm by Marisme »

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
« Reply #11 on: maj 02, 2013, 06:36:29 pm »

Här från husförhörslängd i Nedertårneå.

« Last Edit: maj 02, 2013, 06:52:20 pm by Henrik Mangs »
MVH
Henrik Mangs

Agardsson

• Ny
  • *
« Reply #12 on: maj 03, 2013, 11:21:14 am »

Tack Maria och Mangs,
Alla frågetecken tycks vara uträtade nu. Alla uppgifter jag fått från Maria stämmer. Johanna Fredrika Bergmark var född 25 april 1850 i Nedertorneå, Sverige. Matias Niemelä var alltså född 4 oktober i stället för 16 som angetts i bl.a. declaration of intention.
Connie LaBrecque i USA, en dam i 64-års åldern har sökt i hela sitt liv efter sin farfar och hans släkt så nu har hon fått svaret. Lita på att hon är glad.
Jag är mycket nöjd med den hjälp jag fått och kunnat vidarebefodra.
MVH
Arne