Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Birger Alexander Wikström  (Read 6025 times)

Stenis

• Ny
  • *
Birger Alexander Wikström
« on: April 26, 2013, 01:49:12 pm »

Hej!
Jag söker föräldrar och farföräldrar till Birger Alexander Wikström f. 19010912 i Helsingfors. Jag tror Birger Alexander hade en tvillingsyster som dog som liten.

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Mvh.
Göran Stenström

Marisme

• Flitig
  • **
Re: Birger Alexander Wikström
« Reply #1 on: April 28, 2013, 11:41:41 am »

Hej,

enligt döpta-boken i Helsingfors föddes tvillingarna Birger Alexander och Agnes Elisabeth
den 12. september 1901 till Karl Alexander Wikström, 29 år, och Agnes Florentina Lange, 26 år.

Det finns inga scannade kommunionböcker från Helsingfors från den tiden på nätet, så det är svårt
att ta reda på föräldrarnas exakta födelsedatum. Men de finns säkert på Nationalarkivet i Helsingfors,
eller så kan man ju fråga från pastorskansliet i Helsingfors.

Mvh Maria Smeds 

Stenis

• Ny
  • *
« Reply #2 on: April 28, 2013, 07:55:58 pm »

Hej Maria!
Tack för upplysningarna! Jag ska försöka med de tips du gav mig!

Mvh.
Göran Stenström

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #3 on: April 28, 2013, 09:14:40 pm »

Hej,

det finns också en möjlighet: att bläddra igenom alla födda i Helsingfors för åren 1872 och 1875.
Om Karl och Agnes föddes där, skulle de och deras föräldrar finnas i födda-böckerna. Men det
finns ganska många sidor, det tar lite tid att bläddra. Böckerna för 1856-1884 finns här:

www.sukuhistoria.fi/sshy/index_sve.htm

Man börjar med att välja Kyrkoböcker > Helsinki - Helsingfors > Syntyneiden ja kastettujen luettelot >
Syntyneet 1856-1884   

Boken är indexerad med årtal.

Mvh Maria   

Stenis

• Ny
  • *
« Reply #4 on: April 29, 2013, 02:41:32 pm »

Hej och Tack igen!

Jag lyckades hitta att Agnes var född 18750311 i Helsingfors men Karl hittade jag inte. Jag kollade även åren före och efter 1872 utan att hitta honom så han är väl inte född i Helsingfors. Agnes dog som änka 19570117 i Sverige och förmodligen kom hon till Sverige som änka för någon Karl Alexander Wikström har jag inte hittat som skulle ha avlidit här innan 1957.

Mvh. Göran

Stenis

• Ny
  • *
« Reply #6 on: Maj 04, 2013, 11:42:49 am »

Hej igen!

Nu vet jag att Birger Alexander Wikströms far hette Karl Alexander Wikström och han var född i Sibbo 11/9-1872. Är det någon som kan hjälpa mig med att få fram något om hans föräldrar? Tacksam för all hjälp jag kan få!

Med vänlig hälsning,
Göran Stenström

Stenis

• Ny
  • *
« Reply #7 on: September 16, 2013, 09:49:55 am »

Hej!

Nu har jag ytterligare en fråga som kanske någon kan hjälpa mig med. Det gäller tvillingsystern till Birger Alexander Wikström som hette Agnes Elisabeth och var född 12/9-1901 i Helsingfors och jag undrar om någon kan få fram när hon dog?

Hälsningar,
Göran Stenström