Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Vendla Hermansdotter i Solf  (Read 17739 times)

Katty

  • Ny
  • *
  • Posts: 9
Vendla Hermansdotter i Solf
« on: april 24, 2013, 02:30:51 pm »

Hej alla duktiga släktforskare!
Jag är nybörjare och har lite problem att hitta uppgifter
Har en ana som föddes 1851 i Solf och flyttade till Sverige 1873.
Fyra syskon flyttade alla till Jämtland men nu har jag hittat en syster, Vendla född 6/7 1859, döpt 10/7 1859 i Solf.
far: Herman Johss Gästgifvar. mor: Cajsa Greta Johan-Eriksdtr

Hur hittar jag vidare? Vill veta om hon stannade kvar. Har någon henne som ana?

Katty
Logged

Ulla Höglund

  • Ny
  • *
  • Posts: 34
Re: Vendla Hermansdotter i Solf
« Reply #1 on: april 25, 2013, 03:04:32 pm »

Hej Katty!
Tyvärr har jag inga uppgifter om Vendla Hermansdotter, men jag skulle också vara intresserad att veta vart hon tog vägen. Och detsamma gäller alla hennes syskon, för i min utredning har jag bara noteringen "Tyvärr är barnens öde efter föräldrarnas död obekant, de försvann från Rulla hemman".

Vendlas far hette ursprungligen Herman Johansson Båssar, var född 4/7 1824 i Munsmo, blev torpare på Rulla hemman i Solf och enligt den tidens sed tog han efternamn efter hemmanet = Rulla.

Jag skulle vara tacksam för uppgift helt kort om var de fyra äldsta barnen hamnade som vuxna. Vendla blev knappast heller kvar i Solf.
Ulla Höglund
Logged

Katty

  • Ny
  • *
  • Posts: 9
Re: Vendla Hermansdotter i Solf
« Reply #2 on: april 25, 2013, 04:06:57 pm »

Hej!
Om det stämmer med mina uppgifter så är Vendlas syskon Johan f 30/9 1848, Maria Sofia f 28/7 1851, Herman f 10/9 1854 och Isak f 19/3 1857 i Solf.