Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Vendla Hermansdotter i Solf  (Read 17739 times)

Katty

  • Ny
  • *
  • Posts: 9
Vendla Hermansdotter i Solf
« on: april 24, 2013, 02:30:51 pm »

Hej alla duktiga släktforskare!
Jag är nybörjare och har lite problem att hitta uppgifter
Har en ana som föddes 1851 i Solf och flyttade till Sverige 1873.
Fyra syskon flyttade alla till Jämtland men nu har jag hittat en syster, Vendla född 6/7 1859, döpt 10/7 1859 i Solf.
far: Herman Johss Gästgifvar. mor: Cajsa Greta Johan-Eriksdtr

Hur hittar jag vidare? Vill veta om hon stannade kvar. Har någon henne som ana?

Katty
Logged

Ulla Höglund

  • Ny
  • *
  • Posts: 34
Re: Vendla Hermansdotter i Solf
« Reply #1 on: april 25, 2013, 03:04:32 pm »

Hej Katty!
Tyvärr har jag inga uppgifter om Vendla Hermansdotter, men jag skulle också vara intresserad att veta vart hon tog vägen. Och detsamma gäller alla hennes syskon, för i min utredning har jag bara noteringen "Tyvärr är barnens öde efter föräldrarnas död obekant, de försvann från Rulla hemman".

Vendlas far hette ursprungligen Herman Johansson Båssar, var född 4/7 1824 i Munsmo, blev torpare på Rulla hemman i Solf och enligt den tidens sed tog han efternamn efter hemmanet = Rulla.

Jag skulle vara tacksam för uppgift helt kort om var de fyra äldsta barnen hamnade som vuxna. Vendla blev knappast heller kvar i Solf.
Ulla Höglund
Logged

Katty

  • Ny
  • *
  • Posts: 9
Re: Vendla Hermansdotter i Solf
« Reply #2 on: april 25, 2013, 04:06:57 pm »

Hej!
Om det stämmer med mina uppgifter så är Vendlas syskon Johan f 30/9 1848, Maria Sofia f 28/7 1851, Herman f 10/9 1854 och Isak f 19/3 1857 i Solf.
Johan flyttade 1867 till Håsjö socken i Jämtland först som dräng och senare torpare och på äldre dar gårdfarihandlare. Han gifte sig med Anna Ulla Simonsdotter f 30/1 1849 i Solf (inflyttad 1872) De fick tio barn tillsammans och bodde hela tiden i Håsjö socken. Johan dog 1931-12-29 av ålderdoms-
svaghet, 83 år gammal.
Maria Sofia är min ana. Hon flyttade 1873 till Hällesjö socken(grannsocken till Håsjö). Fick 1874 en oäkta son, Nils Johan Nilsson, min farmors far.
1877 fick hon oäkta dottern Maria Olivia Nilsdotter. 1880 gifte hon sig med Jonas Jonasson Nylander och fick fyra barn med honom. De bodde hela tiden i Hällesjö socken. Maria dog 1927 i leverkräfta.
Herman kom samtidigt som Maria men till Håsjö socken. Han gifte sig med Anna Katarina Näsvall från Håsjö och fick åtta barn. Efter år 1900 har jag inga uppgifter på honom men muntligt sägs det att han emigrerade till Canada.
Isak kom 1874 till Håsjö och gifte sig 1879 med Maria Fredrika Simonsdotter Hemming? f 9/6 1845 i Solf? Med sina två små barn emigrerar de sedan 1882 till Amerika.
Jag har inte hittat något om att Vendla skulle ha kommit till Sverige. Jag letar vidare.
Hälsningar Katty
Logged

Katty

  • Ny
  • *
  • Posts: 9
Re: Vendla Hermansdotter i Solf
« Reply #3 on: maj 10, 2013, 02:41:35 pm »

Hej Ulla! Har fått upp spår från Ancestry efter Vendlas syskon iallafall. Herman Hermansson emigrerade till Yorkton, Canada 1904 med sin familj, kanske inte alla barnen följde med?  Året innan hade hans son Herman Pet(t)er Albert emigrerat först till Minnesota och sedan till Buchanan, Canada.
Isak och hans familj emigrerade till Rush City Minnesota 1882.
Två av Marias söner emigrerade också: Jonas Herman f 1881 och Erik Axel Amandus f 1889. De hade efternamnet Nylander.

Jag skulle tro att Vendla flyttade till någon av dessa släktingar.
Har du dödsdatum för Vendlas föräldrar och vilket år är kommentaren om att barnen försvann från Rulla hemman?
Jag ska forska vidare

Katty
Logged

Ulla Höglund

  • Ny
  • *
  • Posts: 34
Re: Vendla Hermansdotter i Solf
« Reply #4 on: maj 14, 2013, 09:19:07 am »

Hej Katty!
Det är tydligen fråga om en rörlig familj med många flyttningar.
Enligt de uppgifter jag har så dog Herman Johansson Båssar-Gästgifvars-Rulla i Solf den 14 aug. 1868 och hustrun Greta Kajsa dog 22 juli samma år.

Hermans far Johan Gabrielsson Båssar flyttade från Munsmo till Solf med sin familj 1844 och det verkar som om han hade bytt hemman med sin bror Gustaf Gabrielsson Båssar, som hade flyttat från Munsmo till Solf, Gästgifvars 1827 och flyttade tillbaka till Munsmo 1844.
Det fanns många barn i familjerna, många dog som små den tiden, men det finns i alla fall en hel del ättlingar till dessa Båssar.

Hälsningar från Sundom, grannby till Munsmo med många släktband till Munsmo (bl.a. i familjen Båssar). Munsmo hör numera till Solf församling och Solf är nu en del av Korsholms kommun, medan Sundom numera hör till Vasa. Både Munsmo och Sundom hörde fram till slutet av 1850-talet till Korsholm, så släkten ska sökas i många olika församlingar.
Ulla Höglund
Logged

Henrik Mangs

  • Gamyl
  • ***
  • Posts: 1533
    • Henrik Mangs Hemsida
Re: Vendla Hermansdotter i Solf
« Reply #5 on: maj 14, 2013, 10:00:32 am »

Hej.
Bifogar Vendlas familj.
Logged
MVH
Henrik Mangs

Katty

  • Ny
  • *
  • Posts: 9
Re: Vendla Hermansdotter i Solf
« Reply #6 on: maj 15, 2013, 03:36:11 pm »

Tack Ulla och Henrik!
Ja, det är fortfarande ett släktdrag att flytta mycket! ;)

De syskonen som flyttade till Sverige åren 1867, 1873 och 1874 har jag uppgifter på, men Vendla som var född 1859 va ju bara 9 år när föräldrarna dog så antingen dog hon också under nödåren eller blev omhändertagen av någon släkting.
På flyttbetyget från Solf 1873, som Maria hade står "inhysesqvinnan" före namnet.

Det är otroligt hur fantasin börjar kittla när man släktforskar. Här finns uppslag till flera levnadsberättelser!
Hoppas att Vendla blir "återfunnen". Henrik, den Vendla du hittat är Johan Hermanssons dotter som föddes i Håsjö, Sverige. Men jag fick iallafall Marias föräldrars dödsdatum och lite mer "kött på benen". Tack.

Katty
Logged

Henrik Mangs

  • Gamyl
  • ***
  • Posts: 1533
    • Henrik Mangs Hemsida
« Last Edit: maj 15, 2013, 06:02:02 pm by Henrik Mangs »
Logged
MVH
Henrik Mangs

Katty

  • Ny
  • *
  • Posts: 9
Re: Vendla Hermansdotter i Solf
« Reply #8 on: maj 25, 2013, 12:20:37 pm »

Tack så mycket Henrik!
Jag har letat i Solf församlingsböcker men vad jag ser så slutar de 1860 ungefär. Är det någon som vet om det finns uppgifter efter det? Vill gärna veta vart Vendla tar vägen. Finns de i något arkiv någonstans?
Hälsningar Katty
Logged

Henrik Mangs

  • Gamyl
  • ***
  • Posts: 1533
    • Henrik Mangs Hemsida
Re: Vendla Hermansdotter i Solf
« Reply #9 on: maj 25, 2013, 07:18:59 pm »

Landsarkivets mikrokortsamling i Vasa har nog uppgifter.
Logged
MVH
Henrik Mangs

Åsa

  • Ny
  • *
  • Posts: 3
Re: Vendla Hermansdotter i Solf
« Reply #10 on: februari 01, 2016, 07:42:17 pm »


Hej, det har gått några år sedan den här diskussionen var aktuell och kanske har uppgifterna om Vendla kommit fram på annat håll.

Jag hittade henne i alla fall till slut. Tyvärr i dödboken http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=9718404

1868 var ett tungt åt för familjen. Den 20 juni dog den yngsta sonen Simon (okänd sjukdom), den 22 juli dog modern Greta Cajsa av tyfus. Tio dagar senare dog även Vendla av tyfus (1 augusti) och två veckor senare (14 augusti) dog fadern, Herman Rull, av samma sjukdom. Vendla och Herman begravdes tillsammans den 5 augusti i Nikolaistad. Greta Cajsa begravdes tillsammans med Anna Båsar, Johan Båsars hustru den 22 juli, i Nikolaistad.
Bara under juli-september avled i Solf församling, ett 30-tal personer av tyfus (nevfeber) eller difteri (strypsjuka).


Kanske någon i forumet känner till och kan berätta något om hur det gick för de kvarvarande syskonen, Johannes, Maria, Herman och Isak, innan de några år senare flyttade till Sverige?

/Åsa
Logged