Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Rosenholm Johannes Johansson  (Read 20187 times)

bmelin

• Ny
  • *
Re: Rosenholm Johannes Johansson
« Reply #15 on: April 15, 2013, 10:02:34 am »

Vilket Iron Moutain är det? Googlade det men fick upp en massa olika. Vart låg detta Iron Mountain?

Tyvärr finns destinationen angiven enbart som Iron Mountain på passagerarlistan från Liverpool till New York 1894, de var inte så noggranna då ännu - så jag vet inte vilken stat det ligger i.

Jag hittar heller inga tidningsnotiser eller dylikt om Johan Rosenholm; har inga detaljer om hans tidiga död.

Däremot hittade jag att Maria Gustafva fick et eget pass 1907 - så hon var inte längre beroende av moderns pass.

Det ser också ut som om Edla Wörlin g. Rosenholm skulle vara på väg till USA 1912 eftersom hon då också skaffade sig ett 5-årigt pass.
På det passet finns barnen Johan f.1906, Nils f.1903 och Linnea f.1911 också med, se skärmdump!

///Bjarne
« Last Edit: April 15, 2013, 10:41:27 am by bmelin »

bmelin

• Ny
  • *
« Reply #16 on: April 15, 2013, 11:10:30 am »

I Johannes Rosenholms pass beviljat 18/1 1906 kallas han Juho Rosenholm! - se skärmdump!

///Bjarne

Therese P

• Ny
  • *
« Reply #17 on: April 15, 2013, 02:21:41 pm »

Tack för all denna intressanta information. Tyvärr kan jag ingen finska så passbilderna får jag gissa mig till vad som menas :).
Tror aldrig att Edla for över till USA. Inte vad det sägs i släkten i alla fall.

Är du också släkt med dessa människor Bjarne eller är du bara väldigt hjälpsam?
Tack
Therese P

Ulla Höglund

• Ny
  • *
« Reply #18 on: April 15, 2013, 02:57:54 pm »

Iron River och Iron Mountain:
När det är fråga om emigranter från Österbotten så skulle jag nog tippa att de for till Iron Mountain i Michigan. Där fanns det många emigranter från Österbotten - och ättlingar finns där ännu, jag har haft kontakt med flera. Och vanligen samlades ju emigranterna på samma orter.
Ulla Höglund

bmelin

• Ny
  • *
« Reply #19 on: April 15, 2013, 07:16:23 pm »

Är du också släkt med dessa människor Bjarne eller är du bara väldigt hjälpsam?

Nej, jag är inte släkt, men frun har nog en del gemensamma anor med Johannes Rosenholm.
Har de senaste åren sökt efter 'borttappade' emigrantättlingar, så jag är van - bara intressant att hjälpa till!
///Bjarne

Therese P

• Ny
  • *
« Reply #20 on: April 15, 2013, 07:23:18 pm »

Tack Ulla för hjälpen med vart Iron Mountain ligger, som du säger så drog ju många till de platser de visste om, genom andra från orten.

Aha Bjarne, ja man har anfäder på många håll och tack så jätte mycket för all hjälp.

En fråga till. Hur kan det stå så fel i min bok som Vasanejdens släktforskare har givit ut då det gäller födelsedata på Johannes Rosenholm? Hur vet jag då att det är rätt Johannes som är född 1883, när jag har ett helt annat födelsetal?

Therese P

bmelin

• Ny
  • *
« Reply #21 on: April 16, 2013, 09:06:25 am »

Hur vet jag då att det är rätt Johannes som är född 1883, när jag har ett helt annat födelsetal?

Uppenbarligen är den ena eller den andra uppgiften fel - för att ta reda på vilken som är rätt hamnar du nog att ta dig en närmare titt på kyrkböckerna för den aktuella tiden för att följa noteringarna för både Edla och Johannes i kyrkböckerna i Närpes respektive Korsnäs.
T.ex. kan uppgifterna i flyttbetyg och för lysning och vigsel ge ledtrådar i den ena eller den andra riktningen.
Eftersom familjen bodde i Närpes i början av 1900-talet är det enklast att kolla vilka födelsedatum Edla och Johannes har där.

///Bjarne

Therese P

• Ny
  • *
« Reply #22 on: April 16, 2013, 05:10:19 pm »

Finns det möjlighet för mig som sitter i Sverige att kolla detta på något sett? Alltså i kyrkböcker? Jag har ju letat i svenska kyrkböcker på nätet men är de finska också scannade så jag kan sitta på nätet för att göra det?

Therese P

bmelin

• Ny
  • *
« Reply #23 on: April 16, 2013, 05:31:25 pm »

Kyrkböckerna i Finland är fram till mitten av 1800-talet är ganska långt inskannade och tillgängliga via webben.
Böcker från det aktuella tidsspannet finns däremot inte tillgängliga via nätet utan man är hänvisad till t.ex. landskapsarkiven eller pastorsexpeditionerna.
///Bjarne

lena

• Ny
  • *
« Reply #24 on: April 17, 2013, 08:06:51 pm »

En del Pantolinare ingår i min Back bok, som utgår från Bergö. Tyvärr är den slutsåld.

Therese P

• Ny
  • *
« Reply #25 on: April 17, 2013, 10:18:46 pm »

Tack Lena för upplysningen.

Bjarne, Om jag skulle skicka min far till pastorsexpeditionen i Närpes när han ska dit, tror du att han skulle få kolla i de handlingarna då? Tänkte att de måste stå födelsedata vid vigseldatumet eller? Eller måste man säga till innan att man vill kolla på dessa uppgifter?

Therese P

bmelin

• Ny
  • *
« Reply #26 on: April 18, 2013, 09:57:27 am »

Jag känner inte till pastorskansliets rutiner i Närpes, säkrast att kolla läget via e-post eller telefon - här finns kontaktuppgifterna:
http://www.narpesforsamling.fi/?ID=16&UM=5

Kanske någon släktforskare som känner till hur det ligger till ännu kunde ge dig ett svar...

///Bjarne

Göran Fors

• Ny
  • *
« Reply #27 on: April 18, 2013, 07:09:21 pm »

Hej
Jag har varit till vårt arkiv och tittat i mikrokorten över Taklax. Enligt födelsboken så är Johannes född 16/9 1883. Far är Johan Andersson Rosenholm född 1854 och mor är Maria Gabrielsdotter född 1853. Familjen hittas i kommunionboken 1881 - 1890 på pag 385 och de är Inhyses på No 6 Åblad.

Tyvärr ser det som om födelsetiden på Johannes är fel i Årsbok 13. Med att noggrannare se på Johannes födelsår och föräldrarnas födelseår i Årsboken kan man konstatera att föräldrarna skulle ha varit 16 resp 17 år då Johannes föddes vilket kanske inte skulle vara troligt. Hur noggran man än är så smyger det in misstag i släktutredningar.

Hälsningar
Göran