Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Johan Höglund Sjöman i Gamlakarleby  (Read 3983 times)

Tapio

• Ny
  • *
Johan Höglund Sjöman i Gamlakarleby
« on: november 05, 2008, 09:10:59 am »

Hej!

Märkte att signaturen "Kronobybo" hade svarat på en gammal fråga av mig.
Detta hade jag inte tidigare märkt, så om Kronobybo ännu följer med detta
forum skulle jag gärna veta mer om Muhonens i Karstula.

Hälsningar

Tapio

Kopia från gamla Westside:

--------------------------------------------------------------------------------
Postat av Tapio Rautio Lördagen den 1 April, 2006 - 20:30:

Hej forskare i Österbotten !

Tapio i Jakobstad söker uppgifter om sjömän
i Kokkola.
Johan är min fmmmmf.
Gift flera gånger, 2. hustrun Anna Henriksdotter Åivobäck-Skog f. 18.1.1802 Nedervetil hör till mina anor.
Annas förfäder långt bakåt, fick jag vänligen av Hans-Erik Krokfors ett tag sedan, tack för det.
Hans-Erik hade i sina uppgifter också att Johan Höglund hade kallat sig Johan Muhonen.
Hyrde in mig på arkion.se för att kika på digitaliserade mönstringslistor från Gamlakarleby
sjömanshus.
Där fann jag många olika Johan Höglund med varierande födelseorter. Det verkar som om det bott många olika J.H. i Kokkola på 1820-talet, som dessutom alla var sjömän.
Den Johan som skulle passa bäst för min forskning har födelseförsamling ; Saarijärvi.
En annan sjöman, Höglund Joseph finns i arkion också, han har Saarijärvi som födelseförsamling, han också.
Jag köpte lite mikrofilmer från St. Michels.
Kokkola rippikirjat 1820-1830.
Kort nr. 186. Där bor både Johan Höglund och Joseph Höglund med familjer, antecknade på samma
sida. Johan där, med sin första fru Anna Wittick Eriksdr.
En av Johan Höglunds döttrar gifter sig med sjömannen Backman Anders 02.09.1849 i Kokkola.
Anders var styrman. Johanna Maria f. 27.01.1828 i Kokkola var dottern.
En annan dotter till Johan, från första äktenskapet med Anna Wittick gifter sig med
Ingman Karl Fredrik Henrik-Johansson från Lochteå
Denna dotter hette Anna Sofia f.05.11.1825 i Kokkola.
Har någon på westside stött på dessa familjer från Kokkola ?
Min linje går hitåt i tiden med Höglund Katarina Olivia och maken Gleisner Jacob Olaus som flyttade till Vexala 1854.
Saker blir svårare p.g.a att sjömän antog ett annat namn när dom blev sjömän, vet någon orsaken till detta förfarande?
Höglund Johan f.ca. 1790 var?, d. 1836 , var ?

Mvh Tapio Jstad

Postat av Kronobybo Tisdagen den 1 Maj, 2007 - 10:09:

Hej,

Johan Höglund, tidigare Muhonen, kom från Karstula som hörde till Saarijärvi.Jag känner till en person som kan ge mera information om det behövs.

Mvh