Hej!
Karl Olof har rätt. Thomas Jakobsson i Jungsund och Thomas Jakobsson i Böle, gift med Marareta Sigfridsdotter från Singsby ska inte blandas ihop med varandra. Det är fråga om skilda personer.
Thomas Jakobsson, som gifter sig 1.1.1722 i Jungsund med Carin Ersdotter (f. omkr.1701) anges komma från Närpes. Han är, eller blir då dräng på Örn. Han blir 1738 bonde på Örn, då tidigare bonden tilldelar honom halva hemmanet. Kan någon ge närmare uppgifter om hans härkomst är jag evigt tacksam. Jag har ställt från förr, men inte fått något svar. Sannolikt är det så att hans förflutna försvinner i stora ofredens dunkel.
Enligt min teori har han vid ankomsten till Örn i Jungsund åtminstone två söner med sig. Den ena , Abraham Thomasson, efterträder honom sedermera som bonde på Örn. Den andra andra, Thomas Thomasson, blir bonde på grannhemmanet Gref. Ingen av dessa två är söner i äktenskapet med Carin Ersdotter. Någon dopbok finns inte i behåll från den tid de kan tänkas vara födda.
Thomas och Carins gemensamma barn, födda efter äktenskapets ingång, finns i bevarad dopbok
Mvh
Paul Ström