Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Broman, Taimi Emma f. 1903.02.28 någonstans i närheten av Vasa.  (Read 13073 times)

Ninnie

• Ny
  • *

Flyttade 1906, alltså 3år gammal, tillsammans med sin moster Susanna Berglund (född Broman) till Sverige i trakten av Nordmaling!
Taimis mor var i livet, (har inget namn!) men hade tydligen för många barn för att klara alla och lät alltså sin syster ta över "moderskapet"!
Det sades att hon var gift med en skomakare och bodde på/vid ett sockerbruk utanför Vasa!
Jakobsstad har också förekommit i sammanhanget, men då troligtvis i samband med Taimis far, den förmodade skomakaren!

Mycket mer än så vet jag inte, min mormor Taimi pratade inte gärna om saken och så vitt jag vet återsåg hon varken Finland eller sin mor igen!

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
Re: Broman, Taimi Emma f. 1903.02.28 någonstans i närheten av Vasa.
« Reply #1 on: Oktober 13, 2008, 07:05:34 am »

Hej.
Har du några födelsedata på Taimi  och Susanna. Det underlättar vid sökandet.
MVH
Henrik Mangs

Ninnie

• Ny
  • *
« Reply #2 on: Oktober 13, 2008, 03:01:23 pm »

Taimis födelsedatum har du i rubriken och Susanna (Om hon nu hette det, eller kanske tog sig det namnet i Sverige?! Är Susanna verkligen ett vanligt namn från den tiden och platsen?) har jag inga uppgifter om!
Har iofs en gammal anteckning, som jag hittade i diverse emigrationslistor för några år sedan, med namnet Jonsdotter och ett födelsedatum 1877.01.29, men vet ej om det är rätt person. Åldersmässigt borde det dock kunna stämma att hon var 29år då hon tog Taimi med sig till Sverige!

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
« Reply #3 on: Oktober 14, 2008, 06:16:33 am »

Hej.
Skall vid tillfällr försöka kolla i Malax födda bok för åren 1876-78 i Malax för att se om jag hittar någon lämplig födelsenotis som passar.
MVH
Henrik Mangs

Ninnie

• Ny
  • *
« Reply #4 on: Oktober 14, 2008, 03:21:51 pm »

Tackar på förhand!

Hittade denna lilla rad inatt:
Susanna * 1877-01-29 Finland

...på denna sida: http://www.sikhallan.se/     Så hon FANNS alltså i Nordmalingstrakten, men rätt anonymt!

Hittade också många alternativ som kunde vara hennes make Jonas Berglund, från Björna i Västernorrland, men då jag inte har några datum på honom, är det inte lätt att veta vem av dem som är rätt man!
Har inget abonnemang hos Genline för tillfället, så jag vet inte var jag ska leta efter honom på enkelt sätt över nätet. Genline är hopplösa med att ha billighetserbjudanden nu under hösttid, då jag ännu inte kan ge släktforskningen 100%, pga trädgårdsintresset. När jag vill forska, i januari-februari, finns sällan erbjudanden! De nya uppstickarna som fotar kyrkböcker i färg (minns inte namnet) har inte hunnit till norra Sverige ännu!

Taimi Emma hittar jag inte alls i hans listor, tyvärr!

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
« Reply #5 on: Oktober 21, 2008, 01:44:23 pm »

Hej.
Jag har kollat de Österbottniska födda böckerna på datumet 1877.01.29 jag har inte träffat på någon flicka som skulle passa in på det datumet och med anknytning till någon Broman.
Du bör nog försöka koll i den församling dit hon flyttade från Finland för att få uppgift om en församling i Finland därifrån hon kom.
MVH
Henrik Mangs

Ninnie

• Ny
  • *
« Reply #6 on: Oktober 27, 2008, 06:10:24 pm »

Ett nytt spår!

En ort/gård/församling med namn Juova? Det står tydligen i de svenska kyrkböckerna om min Taimi Emma "född i Juova".
Likaså om Susanna!

Har ännu inte hittat Juova som ort. Kan det vara Jurva? Tycker det ligger för långt söderut! Letar vidare!

Ninnie

• Ny
  • *
« Reply #7 on: Oktober 27, 2008, 06:12:01 pm »

Glömde tacka dig Henrik ,för de försök du förgäves gjort hittills!
TACK!

Ninnie

• Ny
  • *
« Reply #8 on: Oktober 28, 2008, 11:08:12 am »

....och just när jag hittat en väg med namnet Juovantie....och senare ett vattendrag (bäck?) som heter Juova, alldeles intill Rahkonen, ca (grovt uppskattat) 10 mil rakt in i landet, strax söder om Jakobsstad.....så pajade Forumet igen! Suck! Nu håller jag tummarna för att Forumet håller...och att någon har tips om var mina båda anor kan vara födda!
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?cx=2501652&cy=7057036&scale=16000&tool=siirra&query=hae&hakutapa=osoitehaku&nimi=&osoite=juova&kunta=&isShown=true&lang=sv-FI

Hur långt in sträcker sig Österbotten? Hittade ingen karta med tydliga gränser igår, men vet att jag sett de uppgifterna någonstans.

Hoppas innerligt att jag kan få hjälp att lösa detta!
Tycker det verkar konstigt att de kom så långt innifrån landet.
Kanske var det bara Susanna (om hon nu verkligen hette det) som fanns och arbetade i Malaxtrakten på det där hemmanet Broman, innan hon sedan hamnade i Sverige, träffade sin blivande make och så småningom hämtade Taimi till sig!

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
« Reply #9 on: Oktober 28, 2008, 02:00:00 pm »

Hej.
Kan det möjligen vara i Jurva, som gränsar till Malax i öster.
http://www.jurva.fi/
http://www.juvanseurakunta.fi/
Skall vid tillfälle försöka se vad vi har på arkivet från Jurva.
MVH
Henrik Mangs

Ninnie

• Ny
  • *

Ett stort problem för mig med både Juova(enl. kartlänken ovan) och Jurva, är att där är vi tydligen inne på finsktalande område, åtminstone på nätsidor och kartor! Hur är det i verkligheten? Jag som aldrig bott i Finland, bara varit på besök/semester på den tiden jag bodde i Umeå, kan inte mera än några få ord och uttryck. Även om man med allmänna språkkunskaper kan gissa mycket, så blir det väldigt tungrott att hitta något själv!

Ninnie

• Ny
  • *
« Reply #11 on: November 12, 2008, 07:02:55 pm »

Nu vet jag , tack vare ett svar på Anbytarforum, (Tack igen Risto!) att Susanna kom ifrån Jurva!

På Migrationsverket fanns hennes och en ev. systers passansökan!

Släktnam Broman
Förnamnen Edla Maria
Andra namnen *
Födelsetid . .1871
Civilstånd *
Religion *
Yrke Loisen tr (Inhyses dotter)
Hemort Jurva
Län VAA
Passets datum 24.10.1900
Passets nummer 3114
Passets giltighetstid (år:månad) 5:0
Land Ruotsi (Sverige)
Passets givare VAA
Anmärkning *

Släktnam Broman
Förnamnen Susanna
Andra namnen *
Födelsetid . .1877
Civilstånd *
Religion *
Yrke Loisen tr
Hemort Jurva
Län VAA
Passets datum 25.10.1899
Passets nummer 3588
Passets giltighetstid (år:månad) 5:0
Land Ruotsi (Sverige)
Passets givare VAA
Anmärkning *

Hur kan jag själv hitta vidare i Jurva?  Fnitter...helst utan att åka dit!
undrar Ninnie

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #12 on: November 13, 2008, 05:40:47 pm »

Du kan be om ett ämbetsbetyg ifrån pastorskanslin i Jurva nu när du vet ungefär vems/vilkas uppgifter du vill ha. Man kan mejla dit och fråga. Här hittar du mail-addressen: www.evl.fi. Det brukar kosta lite pengar att få fram uppgifter, vanligtvis ca 20 euro/betyg. Sen när du har uppgifterna om flickornas föräldrar, kan du själv leta vidare på finska HISKI.

Ninnie

• Ny
  • *
« Reply #13 on: November 21, 2008, 02:00:10 am »

I nuläget över 200:- per person alltså! Jag behöver ju bådas mödrar för att säkert veta vem, av eventuellt flera systrar, som var Taimis mor!
Dyrt! De pengarna kan jag hitta mycket släkt för i Sverige, genom Genline , Svar eller t.ex. från Kråkens databas!
Men visst, är det enda lösningen, så får det bli så. Men det får allt vänta till andra sidan nyår!
Tack för länken.

Ninnie

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
« Reply #14 on: November 21, 2008, 09:01:31 am »

Hej.
Då du nu vet att det gäller Jurva, tycker jag du kunde lägga ut förfrågan på Sko-Forum.
http://suku.genealogia.fi/
Det kan lyckas. Eller också Suku-Hakuri.
http://www.sukujutut.fi/sukuhaku/sukuhak1.asp
MVH
Henrik Mangs