Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Eriksson Bockholm, Johan Petter  (Read 7222 times)

Peter Bockholm

• Ny
  • *
Eriksson Bockholm, Johan Petter
« on: juli 26, 2012, 01:35:16 am »

Hej, först av allt så vill jag tacka för att jag får vara medlemm här, det verkar finnas mycket kunskap och hjälpsamhet mellan medlemmarna här, sånt gillar vi!

Jag behöver hjälp med två personer på min fars sida som jag inte kommer någon vart med så jag tar den första här.

Johan Petter Bockholm Eriksson, min farmors farfar, var född 1858-09-29.
I uppgifter från Haparanda där han levde till sin död så var han född i Finska Nedertorneå, men det stämmer inte med vad min far fått veta hemifrån. Han ska tydligen ha kommit från Pukulmi eller Pukkunsari söder om Vasa (ber om ursäkt för stavningen, har inte fått lära mig finska), där jag har googlat mig till att det ska finnas en gård som kallas för just Bockholm(en?) och enligt vad som sägs så tog Johan Petter sitt namn efter den gården. Men jag har inte lyckats knyta ihop trådarna här.

Johan finns med i folkräkningen 1890, men då som Johan Petter Eriksson. I folkräkningen 1900 har han lagt till namnet Bockholm. Han hade en son med samma namn som var född 1881-02-25, men det knepiga med den unge mannen är att han inte dyker upp i Haparanda förrän 1889-04-30 och då kommer han ensam.

Om Johan Petter den yngre finns det en del intressant att berätta, men det får bli en annan gång, jag såg just att klockan är ett så jag ska upp och iväg till jobbet om fyra timmar. Dom som säger att släktforskning är lite beroendeframkallande vet inte hur långt fallet kan vara. När man sitter uppe såhär trots man vet att man ska upp snart så är det grava missbruksproblem vi pratar om!

« Last Edit: juli 26, 2012, 01:54:36 am by Peter Bockholm »

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
Re: Eriksson Bockholm, Johan Petter
« Reply #1 on: juli 26, 2012, 08:02:48 am »

Namnet Bockholm finnes i Tjärlax Närpes.
MVH
Henrik Mangs

K-O Reinlund

• Gamyl
« Reply #2 on: juli 26, 2012, 11:49:39 am »

Hej!
Enligt Sveriges Befolkning år 1890 är han född i Norra Tavastland (N-T)
Bifogar karta det gäller nr 6 på kartan och där finns Ikalis, Tavastkyro, Virdois bl.a.

hälsningar
Karl-Olof

K-O Reinlund

• Gamyl
« Reply #3 on: juli 26, 2012, 11:54:37 am »

Hej igen!
Jag tittade även i Sveriges Befolkning år 1900 och där står det att "Födelseort i källan: Neder Torneå Finland".

hälsningar
Karl-Olof

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
« Reply #4 on: juli 26, 2012, 04:48:59 pm »

Här en bild från födda boken i Nedertårneå 1858
MVH
Henrik Mangs

Peter Bockholm

• Ny
  • *
« Reply #5 on: juli 26, 2012, 07:47:36 pm »

Nu börjar det bli många trådar att nysta i. Jag hade helt fastnat i tanken att Tjärlax Närpes var inblandat efterssom jag hade läst en del inlägg på den gamla Westsidesidan där både jordruket Bockholm och namnet Eriksson fanns med.

Men nu kom jag (äntligen) ur den tankegången och ser att det finns ett Pukulmi söder om Torneå, jag hade liksom fastnat i tanken att man skrivit fel i församlingsboken, det skulle ju inte vara första gången! Jag pratade med min far igen och vad han visste var att Johan Petter hade tagit namnet efter en ö som han kom ifrån. Så det borde ju rimligen vara så att han kom från Pukulmi/Torneå till Haparanda, som fram till 1850 låg i Nedertorneå församling men med överlappning några år framöver. Ibland känner jag mig dum som en säck med hammare.

Henrik, jag är väldigt tacksam för bilden men jag har svårt att läsa vad som står skrivet. Om du har tillgång till originalet eller en bättre bild, skulle du då kunna skriva vad som står där?

Ett stort tack till Er båda!
Peter

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
« Reply #6 on: juli 26, 2012, 08:29:32 pm »

Här sidor från Kommunieböcker.
Det är från Medlemssidor här  http://83.150.87.40/sshy/index_sve.htm.
MVH
Henrik Mangs

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
« Reply #7 on: juli 26, 2012, 08:34:28 pm »

Här en bättre kopia ur födda boken.
MVH
Henrik Mangs