Nu har jag för bara någon dag sedan fått svar ifrån Kauhajoki församling. Det hjälpte nog att min "sökhjälp" översatte min förfrågan till finska.
Svaret, även detta på finska, har jag försökt förstå själv så gått det går. Det framgår dock att denne Paul Alexander Lagerström, var gift och hade flera barn. Familjen gjorde dock en "direktöversättning" av efternamnet till Seppelvirta. Han dog för övrigt själv redan 1935.
Parallellt med att jag väntat på svar ifrån Kauhajoki, så har min "sökhjälp" skrivit en ny förfrågan (på "Sukuhakuri") - och fick nu kontakt med ett barnbarn till denne man !!
Därför har jag nu skannat in vår väns två gamla fotografier av sin morfar Paul A Lagerström, samt mailat dessa till detta barnbarn i Finland. Så nu väntar jag spänt på att hon ska kunna bekräfta (eller dementera?) att det är samma Paul A Lagerström/Seppelvirta det handlar om !?
Jag misstänker att detta barnbarn har finska som modersmål, så jag får nog vänta på att min "sökhjälp" kommer hem ifrån en treveckors semester, innan han kan försöka fråga henne om resultatet av foto-jämförelserna !?