Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Lagerström, Paul  (Read 34606 times)

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
Re: Lagerström, Paul
« Reply #30 on: oktober 30, 2012, 12:42:46 pm »

MVH
Henrik Mangs

Jan Lilliesköld

• Ny
  • *
« Reply #31 on: november 02, 2012, 10:55:06 pm »

Tack - den fungerade :-)

Har nu igår skickat en förfrågan till pastorsexpeditionen - så får vi se om jag får svar ?

Jan Lilliesköld

• Ny
  • *
« Reply #32 on: november 10, 2012, 11:57:45 pm »

Igår fick jag svar ifrån Vasa. Denne Paul Lagerström flyttade vidare till Kauhajoki 1918, nu med egen familj.
Så jag har nu fått skicka min fråga vidare dit - så får vi se om jag får svar även därifrån ?

Jan Lilliesköld

• Ny
  • *
« Reply #33 on: december 20, 2012, 11:40:52 pm »

Nu har jag för bara någon dag sedan fått svar ifrån Kauhajoki församling. Det hjälpte nog att min "sökhjälp" översatte min förfrågan till finska.
Svaret, även detta på finska, har jag försökt förstå själv så gått det går. Det framgår dock att denne Paul Alexander Lagerström, var gift och hade flera barn. Familjen gjorde dock en "direktöversättning" av efternamnet till Seppelvirta. Han dog för övrigt själv redan 1935.

Parallellt med att jag väntat på svar ifrån Kauhajoki, så har min "sökhjälp" skrivit en ny förfrågan (på "Sukuhakuri") - och fick nu kontakt med ett barnbarn till denne man !!

Därför har jag nu skannat in vår väns två gamla fotografier av sin morfar Paul A Lagerström, samt mailat dessa till detta barnbarn i Finland. Så nu väntar jag spänt på att hon ska kunna bekräfta (eller dementera?) att det är samma Paul A Lagerström/Seppelvirta det handlar om !?
Jag misstänker att detta barnbarn har finska som modersmål, så jag får nog vänta på att min "sökhjälp" kommer hem ifrån en treveckors semester, innan han kan försöka fråga henne om resultatet av foto-jämförelserna !?

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
« Reply #34 on: december 21, 2012, 07:28:39 am »

Hej.
God Jul och lycka till med den fortsatta forskningen!
Det verkar intressant.
MVH
Henrik Mangs

Jan Lilliesköld

• Ny
  • *
« Reply #35 on: december 21, 2012, 11:03:53 pm »

Tack Henrik!

Måste bara rätta mig lite - tolkade tydligen fel - den här Paul Lagerström dog först 1966 i Seinäjoki.

Jan Lilliesköld

• Ny
  • *
« Reply #36 on: december 23, 2012, 12:00:07 am »

Kan berätta att jag erhållit två bilder på Paul Lagerström/Seppelvirta i Seinäjoki ifrån hans barnbarn. Men dessa bilder är på en man i 60- respektive 70-årsåldern, så det är svårt att avgöra huruvida det verkligen är samme man som den jag har skannat bilder ifrån, där det ena är ett konfirmationsfoto och det andra på en tämligen ung man, vilket gör det lite svårt att avgöra om/att det är densamme. Så även om det finns vissa likheter, så har jag bett henne om att försöka finna ett foto på hennes farfar när han är yngre. Ska bli spännande att se om det finns något sådant !

Jan Lilliesköld

• Ny
  • *
« Reply #37 on: augusti 07, 2013, 03:15:17 pm »

Kan nu berätta att vår bekante, som efterlyste sin morfar Paul Lagerström, senare Seppelvirta, i veckan som varit, rest runt i Finland med sin husbil, och träffat många nyfunna kusiner, och även ett par gamla (halv-)syskon till hans salig mor.
Han är mycket glad över att ha fått chansen att hitta, och därtill träffa, för honom tidigare helt okända släktingar  ;)

Han lär nu även ha fått se fotografier i Finland, som påvisar att vi har kommit fram till rätt morfar !

/Jan L