Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Lagerström, Paul  (Read 30407 times)

Jan Lilliesköld

• Ny
  • *
Re: Lagerström, Paul
« Reply #15 on: Juli 26, 2012, 10:11:34 am »

Ett försök att spåra eventuella Paul Lagerström via mer "generell sökning", gav på sidor hos FamilySearch (jag är dock ej registrerad som användare däri), att det fanns en Paul Lagerström med hustru Carolina Grönlund som fick ett antal barn i Luhanka från 1851 och framöver. Som jag kan se på karta, så ligger Luhanka en bit NO om Tammerfors, alltså inte så "långt" från det tidigare nämnda Lyly ...

En sökning i Hiski, gav nu följande:
Inflyttade

Till       Från
Avgång    Ankomst    By    Gård    Person    Ort
*1.10.1845              C.B.p.453    Färg.ges. Paul Lagerström    Jyväskylä

(... bakåt i tiden verkar alltså Jyväskylä vara aktuellt i det här fallet...)

Min tanke här, var att söka efter eventuella tidigare Paul, ifall namnet Paul skulle kunna "återanvändas" i efterföljande generationer.
Tyvärr slutar uppgifterna för Luhanka 1850.
Dock via FamilySearch anges det att detta par bland annat fick en son Paul Constantin 31 Aug 1853.
Denne (eller något av hans bröder) kanske fick en Paul i sin tur ett trettiotal år senare ?
... som alltså skulle kunna vara den redan tidigare nämnde Paul i Tammerfors som fick Topelii stipendie ???

Några Paul Lagerström som skulle ha kunnat utvandrat till USA, har jag (ännu) inte kunnat hitta i min "generalla" web-sökning.
(... detta med tanke på den andra tidigare nämnde namnen i Jakobstad ...)

Kanske det ändå kan finnas fler Paul Lagerström (födda före ca 1895)  i Finland ?
... förutom de redan inkomna tipsen på två olika, men som jag ändå inte vet något om ...

Jan Lilliesköld

• Ny
  • *
« Reply #16 on: Juli 26, 2012, 10:48:03 pm »

Har försökt söka vidare efter den där Paul Lagerström som skulle ha fått barn i Luhanka på 1850 och 1860-talen. Hittade även denne med hustru i kyrkoböckerna, men inga barn !?
Sedan i längden för 1854-1864, verkar detta par vara struket: http://83.150.87.40/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/luhanka/rippikirja_1854-1864_tk881/464.htm

Vet därför inte vart de tagit vägen därefter - och ej heller var barn och eventuella barnbarn (Paul?) kan ha tagit vägen ?

Jan Lilliesköld

• Ny
  • *
« Reply #17 on: Juli 26, 2012, 10:58:42 pm »

Har även försökt söka efter en Paul L. född i Jakobstad(Pietarsaari) via FSHF:s sida. Men kunde inte hitta någon sådan mellan 1874 och 1886. Så den Paul L. som tar ut pass i Jakobstad 1910, verkar inte vara född där o då...
Från Hiski kunde jag utläsa att grannsocken till Jakobstad skulle vara Pedersöre - men jag kan inte hitta något för denna socken hos FSHF !?

Jan Lilliesköld

• Ny
  • *
« Reply #18 on: Juli 26, 2012, 11:53:37 pm »

Nu har jag även försökt gå igenom alla på L i Tammerfors dom kyrkoförsamling. Hittade visserligen ett par olika Lagerström som "löshästar", och som jag inte kunde utläsa i vilken ort de skulle vara födda i. Nu var det ju dock så, att längden sträckte sig bara till 1887 (från 1878), så den handlare Johan L. som fanns i Tammerfors 1902, liksom den Paul L. som fick stipendie samma år, kan ju ha bott någon helt annan stans före 1888 ...

Så ingen lycka i mina sökanden nu heller  :no:

BSV

• Flitig
  • **
« Reply #19 on: Augusti 09, 2012, 09:13:38 pm »

Har du bra tålamod kan du ju se om några Lagerström bodde i Tammerfors 1899 och skrev på brevet till Tsaren.
http://digi.narc.fi/digi/slistaus.ka?ay=82308

Jan Lilliesköld

• Ny
  • *
« Reply #20 on: Augusti 10, 2012, 09:27:42 pm »

Tack för länken !

Tålamod har jag nog ...
... å så ä de ju bara 162 sidor ;-)

Men kan du/ni förklara vad det här brevet handlar om ?

Jan Lilliesköld

• Ny
  • *
« Reply #21 on: September 22, 2012, 12:33:18 pm »

Hej!

Efter att ha fått tips, om att kontakta en Bengt Wikström i Mariehamn om sökhjälp, så har han nu, via en fråga på "Sukuhakuri", fått svar angående en Paul Lagerström. Det handlar uppenbarligen om samme Paul Lagerström som 'Essimi' tipsade om redan den 20 juli - nämligen om en Paul Alex Lagerström i Jakobstad som tog ut ett femårspass till Amerika år 1910.

För så här ser det nya tipset ut (översatt till svenska av Bengt Wikström):
Paul Alexander Lagerström f. 6/8 1887 i Åbo , finns i kommunionboken för Jakobstad år 1909 . Konfirmerad i Borgå 12/6 1905 . Styvfar var troligen Johan Johansson Nieminen och mor Ida Sofia Lagerström , familjen kom 1895 från Vasa till Jakobstad .

I svaret på "Sukuhakuri", så finns även en länk till:
www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=17499&pnum=544
Men eftersom jag inte har någon inloggning där, så vet jag inte vad som kan stå där ?

Jag tror nu att den här Paul Lagerström är en sannolik kandidat till dess namne, som befann sig i Stöde socken 1913?
Dock kvarstår då att försöka ta reda på vad denne man gjorde efter 1909-1910 ?
... i syfte att se om det verkligen kan vara densamme som kom till Stöde i Sverige ?

/Jan L

Jan Lilliesköld

• Ny
  • *
« Reply #22 on: Oktober 25, 2012, 06:31:50 pm »

Hej igen!

Nu har jag vänligen, via Migrationsinstitutet (i Åbo) och "Pedersörenejden Kyrkliga", fått viss information ifrån Centralregistret i Pedersörenejdens kyrkliga samfällighet.

Nämligen att:
Paul Alexander Lagerström f. 6.8.1887 i Åbo, han utflyttade 27.10.1916 till Vasa från Jakobstad

Därmed är jag på sätt och vis tillbaka till "Vasa-nejden" i mitt sökande efter Paul Lagerström.

Är det någon som möjligen har "resurser" att kunna se vad som hände denne Paul L i/efter flytten till Vasa ?
Eller tips på vart jag skulle kunna vända mig i detta syfte ?

/Jan L

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
« Reply #23 on: Oktober 26, 2012, 08:43:12 am »

Hej.

Bild från SSYH sidan.
MVH
Henrik Mangs

Jan Lilliesköld

• Ny
  • *
« Reply #24 on: Oktober 26, 2012, 10:37:19 pm »

Tack Henrik för denna bild !

Men vad står SSYH för egentligen ?
Låter visserligen bekant, men jag befinner mig i Trondheim just nu, för att delta på ett Släktforskningen dag här i morgon lördag, så jag har inte min ordinarie dator med mig, med alla länkar och så...
Jag antar dock att bilden visar samma information som jag fått tips om tidigare (se Skrivet: September 22, 2012, 11:33:18), dvs att det handlar om en sida ifrån Jakobstad ?
Så det är väl inte då något ifrån Vasa efter 1916 ?

Hälsningar ifrån ett mycket regnigt Trondheim (resan ifrån Sundsvall i morse, över Åre, var vädigt snöigt istället),
Jan L

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
« Reply #25 on: Oktober 26, 2012, 11:29:42 pm »

MVH
Henrik Mangs

Jan Lilliesköld

• Ny
  • *
« Reply #26 on: Oktober 26, 2012, 11:35:44 pm »

Tack! - ja så var det ju.

Jan Lilliesköld

• Ny
  • *
« Reply #27 on: Oktober 29, 2012, 10:47:14 pm »

Vad kan det finnas för församling(-ar) i Vasa, som man kanske kunde skriva till och fråga ?

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
MVH
Henrik Mangs

Jan Lilliesköld

• Ny
  • *
« Reply #29 on: Oktober 30, 2012, 08:15:52 am »

Tack Henrik!

Men denna länk verkar dock inte fungera ?
... får bara "return general error " ??