Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Rahm Carl Olofsson  (Read 13902 times)

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
Rahm Carl Olofsson
« on: maj 27, 2008, 12:03:50 pm »

Rahm, Carl Olofsson.
Vice Korpral.
Född omkring 1730 i Clara Stockholms Sverige.
Död 4/8 1803 i Munsala.

Om Rahm's härkomst är ännu inget klarlagt, menen intressant tråd att nysta i kan gå till Regalskeppet CRONAN, som förliste den 1 juni 1676, och dess förste trumpetare Sven Olofsson Rahm, hans söner trumpetaren Olof och pukslagaren Hans.
Levnadsbeskrivning
Soldat på Lillpensal i Munsala.
Deltagit i Pommerska kriget 1757-1762. Korpral och Fältskär.
Jag skall här relatera vad K.V.Åkerblom skrivit om Carl Olofsson Rahm i Sv.folkskolans vänners årsbok 1936.
"Vet man något närmare om soldaten Carl Rahm?" sporde nyligen en ättling till honnom i Vörå, och samma fråga ha visst flera andra gjort mer än en gång. Vi begagna tillfället att tillmötesgå de frågande och berätta här hans levnadssga.
Han var född i Stockholm ( enligt tradition i Klara församling) omkring 1732. Han skall ha haft nio syskon i Stockholm. Detta förklarar, varför han vid mycket unga år tog tjänst borta i Österbotten.
Den 10 mars 1752 inträdde han som vargeringskarl i Livkompaniet av Österbottens regemente och "undfick beklädnad". Han blev placerad på rote n:o 124, Hannula hemman i Kovjoki by i Nykarleby socken. Han benämnes då endast Carl Olofsson och 1757 används tillnamnet Ram. Detta skrevs även Ramm och Rahm. Som ordinarie soldat förflyttades han till torpet 114 i Pensala. Där förblev han stationerad i 31 års tid. Åren 1757-1762 var Carl Rahm med i pommerska kriget och blev därunder sårad i vänstra låret. Det blev för honom en nyttig blesyr. Den blev anledning till att han fick insikt och praktik i fältskärsgöromål. Inom släktenhar man velat tro, att han gått i apotekslära i Stockholm och att han i Pommern studerat medicin tillsammans med en viss Kantzau, som sedermera verkade som apotekare i Vasa. Men detta torde vara endast spekulationer. På grund av sin blesyr kom han alltnog under behandling av fältskären eller någon av dennes gsäller. Mäjligen använde dessa honnom därunder som biträdande vid behandling av andra sårde. Och då kriget varade hela fem års tid, fick Rahm en lång praktik.
Rahm skall också ha fungerat som regementsklockare. Johan Haartman, sedermera kyrkoherde i Vörå, var då fältpräst.
Enligt tradition blev Rahm jämte en mängd andra soldater tillfångatagna, men lyckades tillsammans rymma ur fångenskapen över en sank mosse. En finne skallha ridit före, och när han slapp över, följde de andra efter. Mossen var obevakad, då tyskarna trodde, att ingen kunde komma över den. Kompanichefen förmodade, att Rahm försvunnit i okända öden. När mönstring hölls på Nykarleby torg med de hemkomna, ropade han:"Finns här någon, som heter Rahm?"- "Här står jag", blev svaret.
Efter Rahms återkomst från Pommern spreds snart ryktet, att han var en fältskär. Man börjde söka bot hos honom för sjukdomar av olika slag och han måtte ha betjänat de sjuka med framgång. En kvinna från Rausk Gräddjas i Pensala kallde på honom för att se på hennes dotter, som låg sjuk, och sporde om han kunde bota henne. Han såg på henne och gav beskedet: "Frisk ska hon bli- och hon skasedan bli min hustru." Flickan rodnade. Det gick som han försäkrat.
Vid mönstringen i Vasa sommaren 1775 antecknades om Carl Rahm bland annat: "Nychter och beskedlig, aldrig lidit straff. Bevistat Pommerska kriget. Längd 5 fot 9 tum (172,5cm). Ålder 38 år. Tjensteår 18. Gift."
Rahm var enligt sägen en förskräckligt "hastig" karl. När kriget 1788 började, hölls kassationsmönstring med Livkompaniet den 31 juli. Carl Rahm ansågs då vara för gammal att gå i fält, varför han fick avsked. Han hade då varit i krigstjänst i 36 års tid. Rahm torde efter avskedet ha flyttat till sin son, som var bonde på Kuckus hemman i Kimo by. Rahm livnärde sig även med spånad. På Vörå prostgård spann han med en rock, som hade ett ofantligt stort hjul, viket icke trampades utan slogs till med handen. Han var gärna sedd på prostgården, så länge Johan Haartman levde, då han biträtt honom i kriget som klockare, och de kunde gemensamt leva på minnena från de fem åren i Pommern.
När Rahm kände sitt slut nalkas, sade han: "Jag skall anträda min resa klockan tolv i natt." Han dog verkligen vid detta klockslag. Hans yttrande har blivit ett ordstäv i Kimo.
Rahms dotter Sanna gift Sandberg i Oravais kby. hade av fadern lärt sig behandla sjuka och fortsatte därmed, likaså hennes son bonden Mårten Sandberg. Denna blev en vida känd bondedoktor.
Det berättas också att Rahm , vid hemkomsten från Pommerska kriget, i sin ränsel hade med sig "päron" ( potatis).
MVH
Henrik Mangs

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
Re: Rahm Carl Olofsson
« Reply #1 on: maj 27, 2008, 10:54:11 pm »

Här en bild från de tre på Cronan.
MVH
Henrik Mangs
MVH
Henrik Mangs

mieite

• Ny
  • *
« Reply #2 on: juli 04, 2008, 07:21:03 pm »

Hej
Månne Katarina Elisabeth Rahm (6.aug.1762-14.jun.1779), hustrun till Abraham Wasastjerna vara släkt ?
Hälsningar
Nisse

hilmajohanna

• Flitig
  • **
« Reply #3 on: mars 07, 2009, 03:11:08 am »

Hej! Jag härstammar från denna Susanna Rhams dotter, Anna Greta Carlsdotter Sandberg. Hon var gift med Erik Johansson Jakobs. Deras son Simon Wilhelm var min mormors far. m.v.h. Thea.

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
« Reply #4 on: mars 21, 2009, 07:05:29 pm »

Hej
Denna Catharina har ingen släktskap med regalskäppet Kronans trumpetare och pukslagare.

Rahm, Catharina Elisabeth.
Född 6/8 1762 i Gamla Karleby.

Far     Rahm, Johan.
Rådman i Gamlakarleby.
Mor     Litheen, Christina.

Gift 26/9 1779 i Gamlakarleby med

Wasastjerna (Falander), Abraham Jacobsson.
Född ../12 1746 i Gamlakarleby.
Död 26/1 1815 i Vasa.
Adliga ätten nr 162
  WASASTJERNA
  Rådmannen i Vasa stad, bruksägaren, kommerserådet Abraham Falander och advokatfiskalen vid Vasa hovrätt, lagmannen Anders Johan Bergvald adlades 1808 för sina förtjänster under kriget 1808-1809 och introducerades 1809 under nr 2196. Ätten immatrikulerades i Finland 1818. Ätten har gemensamt ursprung med adliga ätten nr 92 Tigerstedt.
Far: Falander, Jacob Jacobsson.
Rådman.
Född 1699.
Död 2/10 1768 i Gamlakarleby.
Mor: Freitag, Sofia.

Barn     
Wasastjerna (Falander), Johan Jacob.
Född 21/6 1781 i Vasa.
Gift 1:o
Gift 2:o med Bange, Chatharina Christina Jacobsdotter.
Född 28/10 1796.
Död 26/5 1882 i Helsingfors.

Wasastjerna (Falander), Gustaf Adolf.
Brukspatron Vid Östermyra järnbruk.
Född 26/2 1785 i Vasa.
Död 10/10 1849 i Jakobstad.
Grundstommen till karaktärsbyggnaden på Loukko egendom uppfördes av egaren till Östermyra bruk, lantbruks rådet Gustaf August Wasastjerna, som år 1859 på offentlig auktion inropade 9/32 mantal av Alaloukko hemman. Åren 1862 och 1866 inköptes ytterligare andelar av såväl Ala- som Yliloukko, varigenom dess mantal steg till 261/320.
  År 1870 övertogs egendomen av överingenjören Alfred Wasastjerna, som i sin tur år 1881 försålde den till dess nuvarande egare, lantbruksrådet Alex. Wasastjerna. Av denne harkaraktärsbyggnaden fullständigt ombyggts i slutet av 1880-talet samt kompletterats år 1895. Den odlade markens areal är 200 ha
Gift 1:o 22/7 1811 i Vasa med Fleege, Hedvig Charlotta Henriksdotter.
Född 29/3 1794 i Vasa.
Död 14/7 1814 i Vasa.
Gift 2:o 3/4 1845 i Seinäjoki med Jernberg, Catharina Charlotta Adolfsdotter.
Född 24/12 1798 i Laihela.
Död 18/8 1874 i Seinäjoki.

Wasastjerna (Falander), Frans Didric.
Född 30/5 1786 i Vasa.
Gift
MVH
Henrik Mangs

metjipi

• Flitig
  • **
« Reply #5 on: februari 03, 2014, 11:49:39 pm »

Hej,
har någon nånsin försökt reda ut Carl Olofsson Rahms hustru Susanna Andersdotters härkomst?

Mvh.
Fredrik Eriksson, Vörå.

hilmajohanna

• Flitig
  • **
« Reply #6 on: oktober 20, 2014, 10:37:44 pm »

Hej Fredrik!

Vi har forskat lite på Susanna, men tyvärr så är pappren hos min syster.
Jag återkommer med material, efter att ha hämtat dem.

M.v.h. Thea Bertils.

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
« Reply #7 on: oktober 22, 2014, 06:34:55 pm »

Susanna Andersdotter var född på Rausk i Pensala Munsala f.6/10 1742 d. Oravais23/3 1823.
Far Anders Johansson Rausk.
Mor Susanna Grelsdotter.
Jag har inte forskat ytterligare bakåt på Rausk.
Mvh
Henrik
MVH
Henrik Mangs

hilmajohanna

• Flitig
  • **
« Reply #8 on: oktober 22, 2014, 10:55:46 pm »

Hej!

Nu har jag pappren och detta är vad jag hittat så här långt om Susanna Andersdotter.
Som Henrik Mangs skriver, så är:
Far Anders Johansson född; 1699/1700 död; 23.05.1772. Kommer som måg på Karf hemman.
Mor Susanna Grelsdotter Karf född; 1700 död; 03.10.1760. Dotter till
Morfar Grels Knutsson Karf född; 1671 död; 28.02.1748.
Mormor Margeta Hendriksdotter. Är lite osäker om det är Hendriksdotter, svårt att tyda vad det står. Har inte ännu hittat när Margeta är född och död.

M.v.h. Thea Bertils.

hilmajohanna

• Flitig
  • **
« Reply #9 on: oktober 24, 2014, 02:39:37 pm »

Hej igen!

Nu börjar jag bli osäker om vem som är föräldrar till Susanna Andersdotter vigd med Carl Rahm.
För nu har jag två alternativ till föräldrar.
De är:
1. Anders Johansson och Susanna Grelsdotter. De får en Susanna född 06.10.1742.
2. Anders Mickelsson och Margareta Andersdotter. Enligt andra forskare så får detta par en Susanna född 1743, som skulle vara syster till Per Andersson Rausk född 14.10.1725 och Gustav Andersson Rausk född 29.09.1713.
?????

Är det någon som har klarhet i detta?

M.v.h. Thea Bertils.

hilmajohanna

• Flitig
  • **
« Reply #10 on: oktober 30, 2014, 12:33:09 am »

Hej!

Nu är jag 99% säker på vem som är föräldrar till Susanna Andersdotter vigd med Carl Olofsson Rahm.
De är:
Far: Anders Johansson f. ca. 1700 d. 23.05.1772, Måg på Karf hemman.
Mor: Susanna Grelsdotter f. ca. 1700 d. 03.10.1760, dotter till
Morfar: Grels Knutsson f.1671 d.28.02.1748, Måg på Karf hemman.
Mormor: Margareta Mattsdotter Karf.

Grels Knutsson var vigd 2 ggr. I med Margareta Mattsdotter på Karf hemman och II med Margeta Hendriksdotter.
Barn: Susanna Grelsdotter i första giftet och Maria Grelsdotter, Grels Grelsson i andra giftet. 
Maria Grelsdotter vigd med Jacob Hansson Pått och Grels Grelsson vigd med Susanna Hansdotter.

Anders Johansson och Susanna Grelsdotter får 3 barn:
Margareta Andersdotter f.1725 vigd med Per Andersson Rausk.
Jacob Andersson f. 1734 vigd med Maria Mattsdotter.
Susanna Andersdotter f. 06.10.1742 döpt. 10.10.1742 vigd med Carl Olofsson Rahm.

Varför jag är så säker;
Bror; Jacob Anderssons första barn, Susanna f. 28.11.1762 Vittnen: Carl Raam, Matts Mattsson, Jacob Johansson, Hu. Maria Mattsdotter, Carin Andersdotter, pig. Susanna Andersdotter.
Obs. Carl Rahm och Susanna Andersdotter vigde sig 23.01.1763.
Morbror; Grels Grelssons tionde barn, Isaac f. 03.04.1763 Vittnen: Matts Mattsson, Carl Ram, Eric Hindersson, Hu. Marja Mårtensdotter, Hu. Susanna Andersdotter.

Så Susanna Andersdotter är inte från Rausk utan hon är från Karf i Gräddjas.

M.v.h. Thea Bertils.

metjipi

• Flitig
  • **
« Reply #11 on: oktober 30, 2014, 08:53:44 am »

Hej Thea,

bra, då är vi eniga om att Rahms svärföräldrar kom från Karf! Även jag vill nämligen ha henne från Karf.

Anledningen till min fråga senaste februari var just detta, att jag ville ha henne från Karf, medan alla andra uppgifter jag sett placerat henne på Rausk....

...tyvärr har jag pga ett datahaveri haft svårt att plocka fram uppgifterna efter att du anslutit dig till diskussionen...tror till och med att Susanna på Rausk dog som liten (men dessa uppgifter hittar jag inte nu..).

Fredrik

hilmajohanna

• Flitig
  • **
« Reply #12 on: oktober 30, 2014, 12:38:14 pm »

Hej Fredrik!

Vad jag har sett, så långt som man ser tillbaka på Oravais kyrkböckerna på Rausk. Så finns det Hans Hansson och hu. Susanna åren 1735 - 1741, samt en piga Susanna åren 1749 - 1755, det är då Per Andersson viger sig med Margareta Andersdotter Karf. Så pigan Susanna kan vara Margaretas lilla syster?.
Per Andersson son till Anders Michelsson och Margareta Andersdotter på Rausk.

M.v.h. Thea Bertils.