Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Smeds i Närpes  (Read 4509 times)

Bente

• Guest
Smeds i Närpes
« on: juli 01, 2011, 05:30:38 pm »

Er det noen der ute som kjenner til Smeds i Närpes? Pedagogen Abraham Norrman, født ca 1720 i Närpes - død 24. des. 1762 i Kristinestad, er oppført som sønn av Johan Smeds og N.N. i Norrnäs i Närpes i denne kilden: http://www.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/henkilo.php?id=6614

Abraham Norrman giftet seg den 17. feb. 1756 i Kristinestad med Elisabetha Häll (født 1720 og død 20. feb. 1801 i Kristinestad). Elisabetha var søster til min 6xtippoldefar, handelsmann og rådmann Johan Johansson Häll i Kristinestad. Hvorfor Abraham tok etternavnet Norrman, og ikke Smeds, vet jeg ikke. Kan navnevalget ha sammenheng med Norrnäs i Närpes? Eller annet?

Takknemlig om noen kan hjelpe meg med opplysninger om Abrahams foreldre og Smeds-slekten i Närpes.

runfor

• Flitig
  • **
Re: Smeds i Närpes
« Reply #1 on: juli 07, 2011, 01:49:32 pm »

När Abraham 1733 skrivs in i Vasa skola skrivs han som Abrahamus Johansson Sund. Nordman senare tillagt.
Om fadern var Johan Smeds i Norrnäs hette modern Margareta och dör 1763, 82 år. Paret hade också en dotter Brita, g m efterträdaren på hemmanet Johan Michelsson.

Bente

• Guest
« Reply #2 on: juli 07, 2011, 06:29:37 pm »

Hei Rune!
Tusen takk for hjelpen! Dine opplysninger førte meg videre til en tidligere diskusjon om Smeds slekten i det gamle Westside-forumet. Ser ut til at det er den samme Smeds familien som Henrik Mangs har ført opp her: http://www.malax.org/westside/oldside/discus/messages/75/1621.html?1207199904

(Takk til Henrik også!)

Beste hilsen
Bente

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
« Reply #3 on: juli 07, 2011, 06:50:17 pm »

Ja dina antaganden torde vara mycket sannolika.
MVH
Henrik Mangs