Hei!
Tusen takk for nye og interessante funn, BSV og Rune! Når jeg sammenstiller disse opplysninger med "mine" Netzla, blir bildet omtrent slik:
Johan Netzla gift 1. gang med Joanna Christophersdotter i Merikarvia. Joanna dør i 1724, begraves 5.7.1724. Johan gifter seg på ny kort tid senere, den 8.12.1724 i Kristinestad med 2. hustru Elisabetta Westman:
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kristiinankaupunki/syntyneet-vihityt-kuolleet_1722-1774_uk204/129.htmDernest Kyrkioheerden Birger Olai Nätzla (med forbehold om at google-oversetter er tilstrekkelig her), men så langt jeg forstår, så var Birger Olai Nätzla født i Sverige. Han var student i Turku i 1643, og sogneprest i Merikarvia i 1670. Død i 1688, og hustru Margareta Michelsdotter ble enke. Jeg leser videre at Birger Olai Nätzla sammen med sin hustru og 6 barn levde under stor fattigdom og armod. Birger, i likhet med andre bønder, måtte "eta stamp, bark och måsierötter".
Sønnen, Olof Näsla (Olof Birgersson/Olaus Birgeri), født ?, var student i Åbo i 1689-1690, og ble ordinert til prest i bispedømmet Turku den 30. nov. 1692." Kimito clerk av en prest i 1692. Grace I Forkynneren Kisko 1695. Kimito offiser assistent i 1698." Han dør ugift i Kemiö 1703. Her nevnes dessuten en Henrich Nättzla og en Johan Olofsson. Henrich er trolig en bror av Olof? Johan Olofsson er neppe sønn av Olof Näsla som døde ugift i 1703.
Det ville derfor være interessant å finne ut om “min” Johan Nätzla også var kyrkioheerdens 6 barn, i likhet med Catharina Netzla i Stockholm, som du Rune har funnet frem. Tusen takk for all den jobben du har gjort med dette arkivsøket! Ettersom slektsnavnet Nätzla er uvanlig, vil jeg tro at de personer som bærer dette navnet på denne tiden, er i familie med hverandre.
Søket fortsetter!