Hei!
Jeg søker opplysninger om min 4xtippoldefar, borgeren Jacob Häggqvist. Han døde i Kristinestad 25. januar 1776, alder: 48 år (fødselsår ca. 1728). Jacob var gift med Maria Nässla, født 18. desember 1733 - død 14. mai 1809, i Kristinestad. Maria var datter av Johannes (Johan) Nässla, f. ca. 1695, død ?, og hustru Elisabetha Westman, f. ca. 1700, datter av Anders Larsson Westman og hustru ?.
Jacob Häggqvist og Maria Nässla hadde 4 barn, hvorav datteren, Rebecca (min 3xtippoldemor) giftet seg med Gabriel Häll fra Kristinestad. Gabriel var etterkommer av handelsmannsfamiliene Johan Häll sr. (ca. 1670-1760), Jacob Zederman (ca. 1668-1738) og Maths Berg (ca. 1650-1742).
Jeg har ikke funnet Jacob Häggqvists fødsel og dåp i kirkeprotokoller for Kristinestad. En rask gjennomlesing av Rippikirja 1728-1760 viser dessuten at "Häggqvist" ikke forekommer som slektsnavn i Kristinestad innen Maria gifter seg med sin Jakob den 18. desember 1753. Derimot fant jeg en anmerking på familien Nässla i Rippikirja 1732-1755 om mågen Jacob som jeg ikke har klart å tyde hva betyr, se vedlegg.
Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Jacob Häggqvist, er jeg svært takknemlig!
Jeg er også interessert i slektsdata om de eldste genereasjonene Nässla, Westman, Berg, Zederman og Häll fra Kristinestad.
PS: Som ny medlem i Westside, gleder jeg meg til å delta i dette forum i håp om å øke mine kunnskaper om mine forfedre fra denne delen av Finland :happy: